Brother: Forskning visar att A3-utskrifter ger ett professionellt övertag

Resultatet från den nyligen genomförda undersökningen visar att material i A3-format kan ge företag ett konkurrensövertag och få små företag att verka större. I ett antal kontrollerade experiment studerades människors reaktioner på och intryck från företagspresentationer och annat tryckt material. Slutsatsen är att sannolikheten för att en kund ska köpa en produkt eller tjänst från ett företag är 18 % högre om företaget använder sig av A3-format i marknadsföringen istället för material i A4-format eller presentationer utan tryckt material.

Resultatet visar vidare att företag som använder visuella hjälpmedel i A3-format under en presentation verkar 21 % mer framgångsrika, 13 % mer professionella och 12 % större än när material i standardformatet A4 används.

– Resultatet är imponerande och antyder att kunder fattar viktiga beslut om ett företag i samma stund som de ser dess marknadsföringsmaterial. Kunder associerar större trycksaker med framgångsrika företag, kanske utan att ens vara medvetna om det och vill därför hellre göra affärer med de företagen, säger Psykologiprofessorn Richard Wiseman, från University of Hertfordshire, som ledde undersökningen.

– Undersökningen visar tydligt att företag kan påverka mer med A3-utskrifter och det är intressant att det går att få hela företaget att verka större genom att förstora en vanlig A4-trycksak med 141 %, säger Fredrik Pauli, produktchef på Brother.

Dagens ekonomiska klimat får många mindre företag att inse hur kostnadseffektivt det är att producera sitt eget marknadsföringsmaterial i storformat och slippa förlita sig på tryckerier.

Tack vare teknikutvecklingen finns det nu A3-bläckstråleskrivare som även små och medelstora företag har råd med. Det är klart att det alltid kommer att finnas ett behov av standardformat – men i en konkurrenssituation kan A3-formatet ge ett professionellt övertag.

Om undersökningen

De kontrollerade experimenten utfördes av professor Richard Wiseman i augusti 2010.

Professor Richard Wiseman är en internationellt erkänd psykolog som har fått mer än 50 artiklar publicerade i akademiska tidningar och skrivit tre bästsäljande böcker: The Luck Factor, Quirkology (Hjärnknäppt) och 59 Seconds. Hans arbete har översatts till 14 språk och finns i mer än 25 länder.

Han har på inbjudan hållit presentationer och anföranden på Microsoft och Cal tech.

Om Brother A3-bläckstråleskrivare

Brother lanserade sin första kompakta A3-multifunktionsskrivare med bläckstråleteknik 2008. Sedan dess har ytterligare modeller lanserats och idag kan små och medelstora företag välja mellan fyra modeller i Brothers professionella sortiment av bläckstråleskrivare för A3: MFC-5890CN, MFC-6490CW, DCP–6690CW och MFC-6890CDW.

För ytterligare information, kontakta:

Fredrik Pauli, produktchef, Brother International Sweden AB
Telefon: 031 - 734 12 15

E-post: fredrik.pauli@brother.se

Bilder på produkterna kan laddas ner från www.brother.se under Media Center

• Hobby

• små och medelstora företag
  • a3-format
  • brother 141%
  • a3-faxning
  • a3-kopiering
  • a3-skanning
  • a3-utskrift
  • a3 bläckmultifunktion
  • a3 multifunktion
  • a3 multifunktionsmaskin
  • brother a3-maskin
  • a3-maskin

Om Brother

Brother International Sweden AB är ett försäljningsbolag för Brothers produkter på den svenska marknaden. Företaget är en av de ledande aktörerna på skrivarmarknaden och har huvudkontoret för Sverige i Göteborg. Brother Int. Sweden har 20 anställda. Genom ett väl utvecklat nät av återförsäljare är både produkter och service tillgängliga över hela Sverige.

Brother är en av världens ledande tillverkare av skrivare, faxar, multifunktionsmaskiner, märkmaskiner, skriv- och symaskiner. Våra produktionsenheter är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Produkterna kännetecknas genomgående av unika teknologiska innovationer.

Läs gärna mer på www.brother.se och www.brother.com.

Thomas Björnfalk

Presskontakt Country Manager 031-7341213