Brother skyddar sina rättigheter för P-touch tapekassetter

I det senaste fallet i Europa, Brother mot Aster Technology Holland B.V. (Aster) i Venlo i Nederländerna, nåddes en uppgörelse den 19 juli.

Brother initierade ett förfarande om preliminärt förbudsföreläggande mot Aster i mars på grundval av att Asters YT-kassetter gör intrång i Brothers registrerade gemenskapsformgivning, RCD (Registered Community Design). Som en reaktion ansökte Aster om att ogiltigförklara Brothers RCD hos EU:s varumärke- och designmyndighet OHIM.

En uppgörelse nåddes därefter enligt vilken Aster

- omedelbart ska upphöra och avstå från att marknadsföra, erbjuda, sälja, importera, exportera och/eller använda, och/eller lagerföra de YT-kassetter som omfattas av intrångförfarandena under återstoden av den tid som RCD:n gäller och

- dra tillbaka OHIM-förfarandet.

Denna uppgörelse följer efter ett antal processer i USA som visat att Brother inte tvekar att försvara sina patenträttigheter i Europa och i övriga världen.
I de senaste fallen i USA framförde Brother anklagelser gentemot Sophia Global LLC, et al. och Chi Kin Wong om intrång i tre patent i USA avseende P-touch tapekassetter. Brother erhöll ett permanent förbudsföreläggande i fallen den 7 maj i år.

Brother lämnade också in anmälningar om patentintrång mot Aster Graphics Inc, LD Products Inc och The Supplies Guys LLC i februari i år. Anmälningarna gjorde gällande intrång i fem patent i USA som avser P-touch tapekassetter. Brother erhöll ett permanent förbudsföreläggande i fallen den 16 september i år.

Den 18 juni 2013 lämnade Brother även in en anmälan om patentintrång i USA mot EZ Replacement Labels, LLC vilken gjorde gällande intrång i två patent i USA. Brother erhöll ett permanent förbudsföreläggande i fallet den 3 september i år.

Noter till redaktörer

Fallet i Nederländerna

Den 19 juli 2013 nådde Brother Industries Limited (Brother) och Aster Technology Holland B.V. (Aster) en uppgörelse i fallet 150/036907-00205/BJBW/LWXK i Nederländerna och inför OHIM.

I anmälan framförde Brother anklagelser mot Aster Technology Holland B.V. i Venlo i Nederländerna om intrång i RCD 001191159-0001 och 001191159-0002.

Fall i USA

Den 7 maj 2013 fattade United States District Court for the District of Delaware beslut om förbudsföreläggande (Stipulation, Consent Judgment and Permanent Injunction) i fallen Brother Industries, Ltd. v. Sophia Global LLC, et al., ärendenr 1:13 cv 00347 GMS, och Brother Industries, Ltd. v. Chi Kin Wong, ärendenr 1:13 cv 00360 GMS.

Brother hade anklagat svarandena för intrång i tre patent i USA (‘796, ‘539 och ‘542) som avser företagets P-touch tapekassetter.

Den 26 februari 2013 lämnade Brother in en anmälan om patentintrång till United States District Court for the District of Delaware mot Aster Graphics, Inc., LD Products, Inc. och The Supplies Guys LLC.

Fallet gör gällande intrång i USA-patenten nr 8,382,389 med titeln ”Tape Cassette”, 6,116,796 med titeln ”Tape Label Printing Device”, 5,964,539 med titeln ”Tape- Shaped Label Printing Device”, 5,653,542 med titeln ”Tape Cassette” och D647, 127 med titeln ”Tape Cartridge For Tape Printing Machine”.

Den 18 juni 2013 lämnade Brother även in en anmälan om patentintrång i USA mot EZ Replacement Labels, LLC vilken gör gällande intrång i två patent i USA, RE43,228 och RE43,022.

För ytterligare information kontakta:

Mats Svensson, Country Manager, Brother Sverige, filial till Brother Nordic A/S, Danmark Telefon: 031 - 734 12 21 E-post: mats.svensson@brother.se

• Juridik

• tapekassetter
  • patentintrång
  • patent
  • ohim
  • rcd
  • brother industries ltd
  • p-touch tape
  • p-touch
  • brother

Brother Sverige, filial till Brother Nordic A/S, Danmark är ett försäljningsbolag för Brothers produkter på den svenska marknaden. Företaget är en av de ledande aktörerna på skrivarmarknaden och har kontor i Göteborg. Brother Sverige har 19 anställda. Genom ett väl utvecklat nät av återförsäljare är både produkter och service tillgängliga över hela Sverige.

Brother är en av världens ledande tillverkare av skrivare, faxar, multifunktionsmaskiner, märkmaskiner, skriv- och symaskiner. Våra produktionsenheter är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Produkterna kännetecknas genomgående av unika tekniska innovationer.

Läs gärna mer på www.brother.se och www.brother.com.

Thomas Björnfalk

Presskontakt Country Manager 031-7341213