Ny självlaminerande tape för märkning av sladdar och kablar

Tapen underlättar för installatören, som nu kan använda en 24 mm bred Brother-tape för att märka CAT6A-kablar med större diameter i stället för att behöva använda en bredare tape.

Henning Elkjær, Nordic Marketing Director & Sales Director, Brother Nordic A/S, berättar:

– Inom marknader som elektronik, nätverksinfrastruktur och industri är det ett måste med etiketter som håller och är läsbara under lång tid, även i riktigt krävande miljöer.

– Den breda variationen i sortimentet innebär att det alltid går att hitta rätt lösning för att implementera ett tydligt, hållbart och strukturerat identifieringssystem, vilket är avgörande inom de här branscherna.

Den självlaminerande tapen ingår i Brothers välkända tapeutbud för yrkesanvändare, den så kallade Pro Tape-serien. Den gör märkningen mer hållbar, flexibel och kostnadseffektiv för elektriker, nätverkstekniker och yrkesgrupper inom industriella marknader.

Tapen är anpassad för specifika användningsområden och miljöer och består av tåliga och hållbara material och lim för en komplett och smidig märkningslösning.

Pro Tape-serien omfattar sju olika tapetyper i olika bredder och färgkombinationer:

• Laminerad tape med stark fästförmåga utformad för jämna, texturerade och pulverlackerade ytor.
  • Självlaminerande tape innebär att tryckta etiketter skyddas och förseglas permanent med ett laminerat övre skikt. Perfekt för CAT6A-kablar.
  • Flexibel laminerad ID-tape för kabellindning och -flaggor.
  • Krympslang av tape utan lim som fäster vid kabeln när den krymper ihop.
  • Formklippt olaminerad flaggetikett, perfekt för fiberoptik och andra tunna kablar.
  • Laminerad säkerhetstape, visar tydligt om etiketten har manipulerats och kan inte fästas igen om den har lossats.
  • Stenciltape har ett värmekänsligt skikt som gör det möjligt för bläck, vätskor eller kemikalier att passera genom tapen för direkt märkning av komponenter eller delar.
  • Varför välja Pro Tape?

För att garantera hållbarhet även i de allra tuffaste miljöer har Brother P-touch laminerade etiketter genomgått en rad rigorösa tester, så att användaren kan vara säker på att etiketten håller under lång tid. Testerna har bevisat att de håller sig på plats och är läsbara även om de utsätts för nötning, kemikalier och extrema temperaturer.

Jämna och texturerade ytor

Oberoende tester visar att tapen med stark fästförmåga är i genomsnitt tre gånger starkare på texturerade ytor än Brothers standardtape. Det gör den perfekt lämpad för elcentraler och serverrum.

Identifiering av sladdar och kablar

Den flexibla ID-tapen och självlaminerande tapen har ett särskilt lim som gör att den fäster säkert på runda ytor med en diameter ned till 3 mm.

Dessutom är den robusta krympslangen certifierad som komponent enligt UL224 och VW-1.

Användaren kan vara säker på att följa gällande bestämmelser, eftersom tapen uppfyller såväl föreskrifterna för elinstallationer som standarderna ISO/IEC 14763-2 och ANSI/TIA-606-C för nätverkstekniker.

Pro Tape-serien är kompatibel med P-touch etikettskrivare, bland annat P-touch märkmaskiner för hantverkare. Det rekommenderas att använda Pro Tape tillsammans med en märkningsenhet från Brother för att säkerställa giltiga och effektiva etiketter.

Fullständig information om testerna finns på: www.brother.eu/tze-data

• Hobby

• märkmaskin
    • brother
    • p-touch
    • trådlös
    • märkning

Brother Sverige, filial till Brother Nordic A/S, Danmark är ett försäljningsbolag för Brothers produkter på den svenska marknaden. Företaget är en av de ledande aktörerna på skrivarmarknaden och har kontor i Göteborg. Brother Sverige har 21 anställda. Genom ett väl utvecklat nät av återförsäljare är både produkter och service tillgängliga över hela Sverige.

Brother är en av världens ledande tillverkare av skrivare, faxar, multifunktionsmaskiner, märkmaskiner, skriv- och symaskiner. Våra produktionsenheter är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Produkterna kännetecknas genomgående av unika tekniska innovationer.

Läs gärna mer på www.brother.se och www.brother.com.

Thomas Björnfalk

Presskontakt Country Manager 031-7341213