Barn som bevittnat våld lever i en utsatt situation

Barn som bevittnat våld mot en förälder eller annan närstående blir drabbade på ett sätt som gör att de själva bör anses som brottsoffer. Att deras rätt till brottsskadeersättning ifrågasätts är orimligt, menar Brottsofferjourernas Riksförbund.

Barn som växer upp i en familj där den ena föräldern misshandlar den andra ser, hör och upplever våldet. För barnen blir hemmet en brottsplats i stället för en plats där de kan känna trygghet. Studier visar att barn som bevittnar våld mot en närstående under uppväxten påverkas starkt även om de inte själva blir direkt utsatta för fysiskt våld.

Att slippa våld är en grundläggande rättighet för barn. 1989 antog FN konventionen om barnets rättigheter, Sverige anslöt sig 1990. Artikel 19 i Barnkonventionen betonas barns rätt att skyddas mot fysiskt och psykiskt våld och vanskötsel.

Enligt socialtjänstlagen kapitel 5 § 11 är barn som bevittnar våld och andra övergrepp av eller mot närstående vuxna brottsoffer. Barn som bevittnat brott av eller mot en närstående person betraktas däremot inte målsägande enligt brottsbalken, men sedan 2006 ger brottsskadelagen barn som bevittnat ett brott mot en närstående person rätt till brottsskadeersättning. För att barnet ska få ersättning krävs oftast att barnet har en nära och förtroendefull relation till både den som slår och blir slagen.

BOJ anser att det är en självklarhet att barn som bevittnat våld mot närstående ska ha rätt till ersättning. Att barn som bevittnat våld nu syns i brottsskadelagen är ett viktigt steg på vägen för att stärka barns ställning.

Ett hinder för att barn som bevittnat våld ska få sin rätt till ersättning är att de ofta inte har synts i förundersökningar och domar. BOJ välkomnar därför att Brottsoffermyndigheten nu har fått i uppdrag av regeringen att genomföra informationsinsatser riktade till poliser och åklagare. Detta för att barns närvaro vid brottstillfället i högre grad ska synliggöras och dokumenteras i förundersökningar om våld i nära relation.

2009 överlämnade BOJ tillsammans med Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund (SKR) och HOPP, Riksorganisationen mot sexuella övergrepp fem yrkanden till socialminister Göran Hägglund. Bland yrkandena fanns bland annat att barn som bevittnat våld ska bli målsägande och att en barnbalk grundad på FN:s barnkonvention bör inrättas. Läs hela dokumentet som överlämnades till socialminister Göran Hägglund här.>>

Förbundsordförande Sven-Erik Alhem
073-973 86 00, 070-857 76 00 eller sven-erik.alhem@swipnet.se