Brottsofferjourerna uppmärksammar Internationella Brottsofferdagen

Brottsofferjourerna uppmärksammar Internationella Brottsofferdagen

Den 22 februari uppmärksammar brottsofferjourerna Internationella Brottsofferdagen på många platser runt om i Sverige. Bland annat anordnas manifestationer, föreläsningar och konserter för att belysa brottsoffers situation och sprida kunskap om det stöd som finns för den som utsatts för brott.

Syftet med Internationella Brottsofferdagen, den 22 februari, är att belysa brottsoffers situation och sprida kunskap om de ideella organisationer som arbetar med stöd och hjälp till brottsoffer. Dagen instiftades i slutet av 1980-talet på initiativ av Brottsofferjourernas Riksförbunds dåvarande ordförande Björn Lagerbäck. Idén spreds sedan vidare till European Forum For Victim Services.

Varje år uppmärksammar Brottsoffermyndigheten tillsammans med Brottsofferjourernas Riksförbund och andra ideella organisationer inom brottsofferområdet Internationella Brottsofferdagen. Årets temadag har rubriken Kunskap och konsekvens och hålls traditionsenligt på Norra Latin i Stockholm den 22 februari. Målsättningen är att programmet ska förmedla ny kunskap om olika aspekter av bemötande. Bland annat föreläser den kanadensiske forskaren Allan Wade och ett seminarium hålls kring BOJ och Rädda Barnens gemensamma projekt Skyddsnät. Läs mer om programmet här.

Brottsofferjourerna över hela landet uppmärksammar Internationella Brottsofferdagen på olika sätt. Här följer flera exempel på lokala evenemang.

Boden
Bodens brottsofferjour finns på Coop Forum under Internationella Brottsofferdagen. Vid ett bord innanför entrén tillhandahåller jouren informationsmaterial. Personer som varit utsatta för brott eller är allmänt intresserade av dessa frågor är välkomna att ta kontakt. Finns behov av råd och stöd bokar jouren även in en tid för fortsatt kontakt.

Borås
I Borås arrangeras Brottsofferdagarna den 20-22 februari. Brottsofferdagarna är ett samarrangemang mellan Borås Stad Stödcentrum för unga, RFSL Borås, Fritids- och folkhälsoförvaltningen, Utväg, Polismyndigheten i Västra Götaland/Polisområde Älvsborg, Röda Korset, Rädda Barnen, Studieförbundet Vuxenskolan, Brottsofferjouren i Borås, Kvinnojouren Borås och Kulturkontoret.
Programmet innehåller bland annat filmvisningar och föreläsningar av Brottsofferjourernas Riksförbunds ordförande Sven-Erik Alhem och Denise Cresso, projekt Dubbelt Utsatt. Dessutom arrangerar Brottsofferjouren i Borås tillsammans med Borås kulturnämnd en intervju inför publik där Stina Dabrowski möter Annika Östberg.

Gotland
Brottsofferjouren på Gotland finns på plats utanför ICA Maxi i Visby klockan 13.00-19.00. Omringade av marschaller och rosor kommer jouren att ge information om BOJ samt samla in bidrag till jourens arbete.

Gävleborgs län
Brottsofferjourerna i Gävleborgs län har av Brottsofferfonden beviljats särskilda medel för att genomföra utbildningsinsatser på Brottsofferdagen 2012. Utbildningssatsningen riktas till dem som är verksamma vid brottsofferjourerna men syftar också till att i en vidare krets öka kunskapen om brottsoffer och om de insatser som behövs för att förbättra brottsoffrens situation särskilt då det gäller kvinnofrid, ungdomar och äldre samt brottsoffer med funktionsnedsättning. Målgruppen för utbildningen är utöver stödpersoner och vittnesstödjare huvudsakligen anställda inom socialtjänsten och rättsväsendet. Utbildningen sker genom föreläsningar på distans som sänds från Högskolan i Gävle.

Göteborg
Brottsofferjouren i Göteborg uppmärksammar 2012 års Internationella brottsofferdag genom att tillsammans med Stödcentrum för unga brottsoffer i Göteborg och stiftelsen Tryggare Sverige bjuda in till en angelägen föreläsningsdag. Förmiddagens program belyser polisens brottsförebyggande arbete samt hur polis och socialtjänst kan skydda och stödja brottsutsatta. Eftermiddagen ägnas åt hur vuxna kan prata med barn och ungdomar om viktiga saker i livet. Programmet pågår från 8.30-16.30 i Sjömanskyrkan, Amerikagatan 2, Göteborg (Stigbergstorget).

Hässleholm-Osby-Perstorp
Lördagen den 25 februari håller Brottsofferjouren i Hässleholm-Osby-Perstorp öppet hus i jourens lokaler på Skolgatan 9A i Hässleholm. Medarbetare finns på plats för att besvara frågor, ge info och bjuda på fika. Övriga stödpersoner och vittnesstöd finns centralt i Hässleholm, Osby och Perstorp för att dela ut informationsmaterial till intresserade.

Jönköping
Den 22 februari genomför Brottsofferjouren i Jönköping en manifestation med hjälp av bidrag från Brottsofferfonden. Tillsammans med bland annat kvinnojouren, RAV och ABF kommer att jouren gå med fackeltåg genom centrum i Jönköping. Fackeltåget avgår från Hovrättstorget med samling klockan 17.30 och avgång mot Rådhusparken 18.00. Alla som vill är välkomna att ansluta sig till tåget. I Rådhusparken är Minoo Akhtarzand, landshövding i Jönköpings län, öppningstalare. Sedan följer talare från flera olika organisationer som arbetar mot våld. Pingstkyrkan bjuder på kaffe.

Ludvika
Brottsofferjouren i Ludvika-Smedjebacken bjuder in till föreläsningen Stalkning – att vara förföljd med Susanne Strand, docent i kriminologi. Föreläsningen hålls i församlingsgården i Ludvika klockan 18.00. Bland annat kommer Brottsofferjouren i Borlänge-Gagnef-Säter att vara på plats.

Mölndal-Härryda
Brottsofferjouren i Mölndal-Härryda finns på plats med informationsbord i Mölndal centrum och i Mölnlycke centrum i Härryda. Mellan klockan 11.00 och 14.00 informerar jouren om sin verksamhet och delar ut informationsmaterial.

Trollhättan
Brottsofferjouren i Trollhättan-Lilla Edet informerar om sin verksamhet på Folkets hus, Medborgarhuset/Biblioteket mellan klockan 10.00-14.00.

Vänersborg
Brottsofferjouren i Vänersborg-Dalsland finns i affärscentrum i Vänersborg mellan klockan 10.00-16.00 och informerar om BOJs verksamhet. Det finns också möjlighet att bli medlem i jouren eller att skänka ett bidrag till verksamheten.

Växjö
Söndagen den 12 februari klockan 17.00 uppmärksammar Brottsofferjouren i Växjö traditionsenligt Internationella Brottofferdagen i Växjö domkyrka. På programmet står en konsert med lokala förmågor i form av en stor kör med över 100 medlemmar, skådespelare från Regionteatern med recitation samt tal av Brottsofferjouren i Växjös ordförande Göran Theodorsson. Konferencier är Pernilla Eskilsdotter. Dessutom hålls en stor ljusmanifestation där alla som vill får tända ljus för brottsoffer.

För mer information kontakta:
Sven-Erik Alhem, förbundsordförande: 073-973 86 00 eller 070-857 76 00
Eva Larsson, generalsekreterare: 08-550 486 01 eller 073-973 86 01