Den offentliga insynen i förundersökningen måste ökas kraftigt

På förfrågan av Brottsofferjouren har JK meddelat att den fortsatta granskningen inom rättsväsendet även kommer att beakta de brottsdrabbades situation. Detta ställningstagande av JK hälsas med stor tillfredsställelse. Hela brottmålsprocessen måste reformeras anser Brottsofferjourernas Riksförbund för att öka rättssäkerheten och rättstryggheten. Utgångspunkten måste vara de mänskliga rättigheterna. För förundersökningens del måste den offentliga insynen i förundersökningen kraftigt ökas. Alla brott som kommer till polisens och åklagarnas kännedom utreds inte av processekonomiska skäl och endast ett litet antal brott blir föremål för en fullständig förundersökning. Polisens bristande utredningsresurser medför att medborgarnas rättssäkerhet och rättstrygghet inte uppfylls, menar Brottsofferjourernas Riksförbund. Då endast omkring 10 % av anmälda våldsbrott och sexualbrott går till huvudförhandling sker alltså rättstillämpningen vid cirka 90 % av dessa brott i förundersökningsstadiet hos polis och åklagare – främst i polisens utredningsverksamhet – och dessutom utan offentlig insyn, vilket inte är tillfredsställande i en rättsstat! - För att öka rättssäkerheten och rättstryggheten i brottmålsprocessen måste denna reformeras med mänskliga rättigheter som utgångspunkt, säger Hans Klette, professor emeritus i straffrätt och förbundsordförande för Brottsofferjourernas Riksförbund. Han fortsätter: - För förundersökningens del måste den offentliga insynen i förundersökningen kraftigt ökas. Grunden för detta, menar Brottsofferjourernas Riksförbund, kan vara att den årliga brottsofferstatistiken - som Brå skall färdigställa i år - också innehåller förståeliga motiveringar för nedlagda förundersökningar och beslut att ej åtala. Sedan behövs undersökningar med representativa urval från hela landet för att närmare analysera rättssäkerheten och rättstryggheten för både målsägande-brottsoffer och misstänkta. Sådana undersökningar behöver också göras i domstolarna, varvid samtliga fall med dömda respektive friade måste analyseras närmare. Först efter några år av dessa undersökningar kan vi börja diskutera på allvar vad vi behöver reformera i brottmålsprocessen och i utbildningen av polis, åklagare och domare. Brottsofferjourernas Riksförbund vill alltså se ett grundläggande, systematiskt arbete för att följa upp nedlagda förundersökningar och beslut att ej åtala. Det behövs även omfattande förändringar i Rättegångsbalken, menar Brottsofferjourernas Riksförbund. - De kapitel som rör brottmål i RB måste genomgå en fullständig reformering med utgångspunkt i dagens verklighetsuppfattning och med värderingar och mänskliga rättigheter i centrum, säger Hans Klette och fortsätter: - Först då kan vi hoppas att brottsofferperspektivet är lika starkt och lika självklart som gärningsmannaperspektivet inom hela rättsväsendet, och att medborgarnas och myndigheternas uppfattning om rättvisa närmat sig varandra betydligt jämfört med idag. Kontaktperson: Hans Klette, förbundsordförande och professor emeritus 046-211 19 74 Ninna Mörner, informatör; 073-973 86 02, 08-55 609 282