Kraftig ökning av stödsökande till brottsofferjourerna

Trycket på landets brottsofferjourer blir allt större. Antalet stödsökande ökade med drygt 50 procent under 2012 jämfört med 2011. Nu behövs en kraftsamling från stat och kommuner för att alla brottsutsatta ska få det stöd de har rätt till.

– Vi är naturligtvis mycket glada över att fler hittar till BOJ för stöd. Samtidigt ser vi med stor oro på att kommuner och stat inte satsar mer på brottsofferjourernas stödverksamhet. Ska vi kunna fortsätta ge brottsutsatta ett gott stöd krävs ökade resurser, säger Brottsofferjourernas Riksförbunds ordförande Sven-Erik Alhem.

Kommunerna har enligt socialtjänstlagen skyldighet att erbjuda brottsutsatta stöd, men ofta är det stöd som erbjuds ideellt stöd från den lokala brottsofferjouren. Under 2012 sökte 48 324 personer stöd hos landets 96 brottsofferjourer. En ökning med 53 procent jämfört med 2011 då samma jourer tog emot 31 526 stödsökande. Misshandel är det vanligaste brottet som ungefär var fjärde person som sökte stöd hos BOJ drabbats av. Andra vanliga brott som jourerna möter är olaga hot, ofredande och stöld.

– Det stöd brottsofferjourerna erbjuder är kostnadsfritt och ett komplement till kommunernas insatser. Brottsligheten kostar samhället stora summor varje år, men de summor som läggs på brottsofferstöd är små. Vi efterlyser en kraftsamling för att alla som utsatts för brott ska få det stöd de har rätt till, säger generalsekreterare Eva Larsson.

Den kraftiga ökningen kan till stor del förklaras av förändringar i polisens anmälningssystem som trädde i kraft i december 2011. Det blev då obligatoriskt för att polisen att fråga varje målsägande om de vill ha kontakt med en stödorganisation. 84 procent av dem som sökte stöd hos BOJ under 2012 hade fått kontakt via polisen. Även de som kontaktar jouren på egen hand har ofta fått information och kontaktuppgifter från polisen vid anmälan.

För att få en bild av hur polisens förmedling ser ut över landet jämför Brottsofferjourernas Riksförbund varje år brottsofferjourernas ärendemängd med statistik från Brottsförebyggande rådet, Brå, över polisanmälningar. Under 2012 blev 4,94 procent av alla anmälda brott mot person ett ärende hos en lokal brottsofferjour. En ökning jämfört med 2011 då andelen var 3,26 procent. Men fortfarande är skillnaderna i landet stora och sträcker sig mellan 9,64 procent och 2,25 procent mellan det län med störst och lägst andel. För enskilda jourer är skillnaderna ännu större.
– Alla som anmäler ett brott ska ha likvärdiga möjligheter till stöd och information oavsett var i landet de bor. Det är en av de viktigaste förutsättningarna för fullgod rättssäkerhet, säger Sven-Erik Alhem.

Läs Statistik 2012. Redovisning av brottsofferstatistiken för alla Sveriges BOJ verksamhetsåret 2012 här.>>

Brottsofferjourerna ger varje år också stöd till runt 50 000 personer inom vittnesstödsverksamheten som finns på landets tings- och hovrätter. Statistiken sammanställs av Brottsoffermyndigheten och sammanställningen för 2012 är ännu ej publicerad.

Förbundsordförande Sven-Erik Alhem: 073-973 86 00 eller 070-857 76 00

Generalsekreterare Eva Larsson: 073-973 86 01

För mer information om enskilda brottsofferjourers ärendemängd hänvisar vi till respektive jour. Kontaktuppgifter till alla brottsofferjourer finns här.>>

Brottsofferjourernas Riksförbund, BOJ, är en ideell organisation som ger stöd till brottsoffer, deras anhöriga och vittnen. BOJ arbetar för bättre villkor för och bemötande av brottsutsatta. Läs mer på www.boj.se.