Många brottsutsatta kvinnor får stöd av BOJ

Samtidigt som Internationella kvinnodagen firar 100-årsjubileum visar ny statistik från BOJ att många brottsdrabbade kvinnor vänder sig till brottsofferjourerna för stöd. Av de drygt 37 600 brottsoffer som fick stöd av BOJ förra året var 58 procent kvinnor och en stor del av dem utsatta för våld, sexualbrott och andra integritetskränkande brott.

Under 2009 fick drygt 12 000 kvinnor stöd av BOJ efter att de utsatts för misshandel, olaga hot eller ofredande. Ungefär 2 900 kvinnor hade utsatts för grov kvinnofridskränkning, våldtäkt eller övriga sexualbrott.

Kvinnor blir också i betydligt högre utsträckning än män utsatta för brott av personer de har en nära relation till, till exempel en partner eller före detta partner. I de fall där brottsofferjourerna har markerat nära relation som en omständighet var 90 procent av de drabbade kvinnor och 10 procent män.

De allra flesta som söker stöd hos BOJ har polisanmält brottet de utsatts för, men två procent uppger att de inte har gjort det. I gruppen som inte har polisanmält, ungefär 680 personer, var 70 procent kvinnor.

Många vittnen och målsägande har även fått stöd under 2009 i nom BOJs vittnesstödsverksamhet som finns på de flesta tingsrätter och hovrätter i Sverige. Preliminär statistik visar att sammanlagt över 82 000 brottsoffer, vittnen och anhöriga hade kontakt med brottsofferjourernas stöd- och vittnesstödsverksamhet förra året.

För mer utförlig statistik se bifogat Statistik-PM – Om lokala brottsofferjourers kontakter med brottsdrabbade kvinnor verksamhetsåret 2009.

Många brottsofferjourer arbetar med att stärka sitt stöd till våldsutsatta kvinnor. Under året driver Brottsofferjourernas Riksförbund ett projekt med medel från Socialstyrelsen för att utveckla kvinnofridsarbetet inom BOJ.

För mer information kring statistiken kontakta Sofia Barlind; 08-55 60 90 11 eller statistik@boj.se

För mer information om brottsofferjourernas arbete med våldsutsatta kvinnor kontakta Amanda Säfström; 08-55 60 90 10, 0739-738 607 eller amanda.safstrom@boj.se