Många våldsutsatta kvinnor söker stöd hos brottsofferjourerna

Den 8 mars är det Internationella kvinnodagen. Samtidigt visar ny statistik från BOJ att fler kvinnor än män sökte sig till brottsofferjourerna förra året. Större delen av dem hade drabbats av misshandel, ofredande och olaga hot. Långt fler kvinnor än män sökte också stöd för brott där gärningsmannen var en närstående person.

Brottsofferjourerna i Sverige hjälpte drygt 34 000 brottsoffer förra året i sin stödverksamhet. Statistiken för 2008 visar att 58 % av dem som brottsofferjourerna var i kontakt med var kvinnor. Större delen av dem, cirka 10000, sökte stöd hos BOJ eftersom de drabbats av misshandel, olaga hot och ofredande. Drygt 2 300 kvinnor hade utsatts för kvinnofridskränkning, våldtäkt, våldtäktsförsök eller överträdelse av besöksförbud.

Kvinnor som misshandlas eller drabbas av sexualbrott, brott mot den egna integriteten som överträdelse av besöksförbud eller ofredande gör det i långt större utsträckning än män av någon som står dem nära - till exempel en partner eller en släkting. 92% av dem BOJ haft kontakt med som drabbats av brott där gärningsmannen står i nära relation till offret är kvinnor.

BOJ frågar alltid brottsoffren om de polisanmält brottet. Av de knappt 2% som svarade nej på den frågan är 68% kvinnor. Bland de brott som inte anmälts finns alla typer av brott, även grova brott som våldtäkt, misshandel i nära relation,olaga hot och övriga sexualbrott.

Många brottsofferjourer erbjuder idag olika stödinsatser speciellt riktade till våldsutsatta kvinnor och barn. Under året driver BOJ ett projekt med medel från Socialstyrelsen för att ytterligare utveckla stödverksamheten.

För mer information om brottsofferjourernas arbete med våldsutsatta kvinnor och barn kontakta Amanda Säfström på 08-55 60 90 10, 0739-738607 eller amanda.safstrom@boj.se

www.boj.se finns en pdf med statistikdiagram för ovanstående uppgifter. Den ligger i anslutning till pressmeddelandet under press/statistik.