Män som misshandlas får inte stöd av samhället

Män som utsätts för misshandel polisanmäler ofta, men får sällan upprättelse, bekräftelse eller uppmärksamhet. Därför väljer nu Tidningen Brottsoffer att fästa fokus på män som misshandlas. Temarubriken är Slagen man. Misshandel av man är det allra vanligaste polisanmälda personbrottet. I snitt misshandlas 124 män varje dag. Gärningsmannen är också en man, ofta obekant för offret och platsen för brottet är vanligen en offentlig miljö. Flertalet anmälningar om misshandel av man avskrivs. Endast 8 procent av misshandel av obekant klaras upp. En färsk rapport från Brå som presenteras i Tidningen Brottsoffer, visar att fler fall borde kunna klaras upp. I Tidningen Brottsoffer berättar misshandlade Joakim Fohlman om hur processen efter misshandel fortfarande efter 2 och ett halvt år inte är över. Han har upplevt sex inställda rättegångar. Varje gång har han tagit ledigt, laddat och försökt fokusera – men den misstänkte dyker inte upp. Han har lämnats utan stöd och utan upprättelse och utan information. Han ställer frågan om det ska behöva vara så här i Sverige när man utsatts för brott. Många av de män som misshandlats söker sig till BOJ för information om stöd. Varje år möter de lokala brottsofferjourerna över 4 000 misshandlade män. En av dem som fått hjälp av BOJ är Marcus Westlund. I Tidningen Brottsoffer framgår hur misshandeln blev spiken i kistan för honom. Han mådde på olika sätt dåligt innan han blev attackerad av en busschaufför på väg hem från jobbet. Efter misshandeln kunde han inte släppa det som hänt. Han sov, dåligt, tog mediciner, blev inåtvänd och kände sig rädd. Busschauffören fick trots polisanmälan mot honom fortsätta köra sträckan mellan Marcus jobb och hem. Polisutredningen lades ned. Andreas Averby berättar i Tidningen Brottsoffer hur en spark förstörde hans liv på många sätt. Han föll i asfalten och fick livshotande hjärnskador. Han är idag döv på ena örat, har koncentrationssvårigheter, minnesproblem och kan jobba max tio timmar i veckan. Stor del av hans tid gick länge ut på att få rätt till rätt rehabilitering. Efter tre år fick han det. Han är trots allt en positiv kille som nu ser det som sin uppgift att informera unga om våldets konsekvenser. Tidningen Brottsoffer vill visa att män som misshandlas alla är olika. En del är svaga och saknar ekonomiska, mentala, sociala och verbala resurser, andra är starka och har dessa resurser. Männen reagerar olika på våldet och våldet får olika konsekvenser; fysiskt, ekonomiskt, socialt, mentalt. Men en sak som förenar männen är att de har behov av information, stöd och upprättelse. Ofta sviker samhället dessa män. Och det får konsekvenser för deras bild av rättvisan, deras möjligheter att fortsätta sina liv och kan påverka det sätt de hanterar en våldssituation nästa gång. Tidningen Brottsoffer ges ut av Brottsofferjourernas Riksförbund, BOJ. BOJ driver bland annat frågorna • Att polisen bör utreda fler brott • Att polisen bör ge bättre information till brottsoffer både vid anmälan och sedan löpande om ärendet • Att myndigheter bör ge varje brottsoffer ett bemötande som inte ökar deras känsla av utsatthet • Att domstolarna ska verka för att minska antalet inställda rättegångar • Att tiden mellan anmälan, åtal och rättegång kortas så att brottsoffret kan sätta punkt och gå vidare med sitt liv • Att myndigheter ska samverka för att förebygga brott och ge stöd till brottsoffer Tidningen Brottsoffer nummer 4 2007 kan laddas ned här som bilaga. För frågor kontakta redaktör Ninna Mörner 08-556 092 82 Eller ansvarig utgivare, Riksförbundets ordförande Hans Klette 046-211 19 74