Rune Andreasson, Brottsofferjouren i Vänersborg-Dalsland, tilldelas Brottsofferpriset 2013

Brottsofferjourernas Riksförbund delar vartannat år ut Brottsofferpriset till en person vars insatser varit betydelsefulla för brottsofferarbetet i Sverige. 2013 års Brottsofferpris tilldelas Rune Andreasson, sekreterare och samordnare för stödpersons- och vittnesstödsverksamheten i Brottsofferjouren i Vänersborg-Dalsland.

– Jag är överraskad, glad och stolt. Det här är ett lagarbete och ni är många som gör ett fantastiskt arbete. Tillsammans kan vi uträtta underverk, sa Rune Andreasson när han tog emot Brottsofferpriset 2013. Priset delades ut av Brottsofferjourernas Riksförbunds förbundsordförande Sven-Erik Alhem och generalsekreterare Eva Larsson i samband med förbundets riksstämma i Sollentuna den 25-26 maj där representanter från landets brottsofferjourer samlats.

Brottsofferpriset delas ut av Brottsofferjourernas Riksförbund sedan 2004. Mottagaren erhåller 5 000 kronor och en staty särskilt framtagen av konstnärinnan Diana Andersson. Statyn – en ängel med vingar i form av öron – symboliserar en lyssnande medmänniska som ger av sitt engagemang och sin tid till dem som behöver henne. 2013 års Brottsofferpris tilldelas Rune Andreasson med följande motivering:

Rune är pensionerad polis – i sin tjänst hade han ansvaret för polisens brottsoffersamordning och var under åtskilliga år adjungerad till Brottsofferjourens styrelse. Efter sin pensionering ”förblev han BOJ trogen” och har under många år ägnat stor kraft åt att utveckla jouren, bland annat genom att fördjupa kontakter med kommunerna och andra samverkansparter.

Rune arbetar även hårt för att säkerställa fortsatt verksamhet i Brottsofferjouren i Uddevalla, både vad avser direkt brottsofferarbete och planering samt genomförande av utbildningar. Hans arbete med att samordna vittnesstödsverksamheten både i ”hemmajouren” och i Brottsofferjouren i Trollhättan/Lilla Edet förtjänar stort beröm. Rune har engagerat sig i utvecklingen av brottsofferverksamheten i hela regionen. Hans arbete är en garant för en positiv utveckling av brottsofferarbetet. Rune är en sann eldsjäl!

Brottsofferjouren i Vänersborg-Dalsland ger stöd till brottsutsatta, vittnen och anhöriga i kommunerna Bengtsfors, Dals-Ed, Färgelanda, Mellerud, Vänersborg och Åmål. För mer information om jouren se vanersborg.boj.se.

För mer information kontakta:

Rune Andreasson, sekreterare och samordnare för stödpersons- och vittnesstödsverksamheten i Brottsofferjouren i Vänersborg-Dalsland: 0707-13 91 01

Sven-Erik Alhem, förbundsordförande: 073-973 86 00 eller 070-857 76 00

Eva Larsson, generalsekreterare: 0739-738 601

Brottsofferjourernas Riksförbund, BOJ, är en ideell organisation som ger stöd till brottsoffer, deras anhöriga och vittnen. BOJ arbetar för bättre villkor för och bemötande av brottsutsatta. Förra året fick närmare 100 000 personer stöd av landets brottsofferjourer.