Sven-Erik Alhem fortsätter som ordförande för BOJ

Sven-Erik Alhem kommer att fortsätta som förbundsordförande för Brottsofferjourernas Riksförbund, BOJ, till och med 2013. Det blev klart i helgen när brottsofferjourernas riksstämma hölls i Nynäshamn och en ny styrelse valdes.

– Jag är mycket tacksam för det stöd och förtroende jag fått, sa Sven-Erik Alhem efter att han enhälligt omvalts till förbundsordförande av riksstämman.
Sven-Erik Alhem har en bakgrund som överåklagare i Malmö och är numera verksam som rättskonsult, samhällsdebattör och rättsexpert åt media. Han tillträdde som förbundsordförande för BOJ 2009 och har under sina två år på posten bland annat drivit frågor om rättigheter för brottsutsatta och rättssäkerhet.

På plats under stämman fanns drygt 180 deltagare från 75 av landets 100 brottsofferjourer. Under två dagar diskuterades viktiga frågor för brottsofferjourerna som kvalitetssäkring och att brottsofferstödet ska ges samma förutsättningar över hela landet. Det förslag till direktiv för stärkta rättigheter för brottsoffer i EU som EU-kommissionen presenterade under förra veckan togs även upp.

En förbundsstyrelse som ska leda BOJ under två år valdes också. Monica Ekström, BOJ Södra Värmland, omvaldes som vice ordförande. Ledamöter i styrelsen är Lars Edlund, BOJ Härnösand, Linda Marklund, BOJ Luleå, Bertil Olin, BOJ Strömstad, Elaine Strandberg, BOJ Haninge-Nynäshamn och Ralph Westerberg, BOJ Södra Roslagen.  Till ersättare valdes Satu Andersson, BOJ Västerås, Sara Jonsson, BOJ Jönköping, Stig Karels, BOJ Sydost och Emil Chandorkar, BOJ Örebro.

Under stämmodagarna deltog även flera gäster. Bland annat Ulrika Karlsson (M), ledamot i justitieutskottet. Hon svarade på deltagarnas frågor och tog med sig många synpunkter till sitt fortsatta arbete. Tidigare stöd till vittnen var en fråga som lyftes och även vikten av att brottsoffer snabbt och enkelt ska få ut sitt skadestånd.

Ann Lundgren, jurist på Brottsoffermyndighetens brottsskadeenhet, berättade om ersättning till barn som bevittnat våld. Hon pekade på statistik som visar att det är ytterst få barn som upplevt våld mot en närstående får ta del av ersättningen. En orsak är bristande dokumentation och utredning under förundersökningen som leder till för snävt avgränsade domstolsprocesser, vilket gör att Brottsoffermyndigheten fortfarande måste avslå många ansökningar.

– Det är tragiskt att åklagare och polis ännu inte till fullo har förstått och börjat tillämpa den lagstiftning som trädde i kraft 2006. Framförallt är det åklagarna som måste klandras. Domstolarna kan inte pröva annat än det som åklagarna har lagt till grund för sin talan i domstol, sa Sven-Erik Alhem.

Sven-Erik Alhem, förbundsordförande, 0739-738 600 eller 0708-577 600