Sven-Erik Alhem ny ordförande för BOJ

Samhällsdebattören och tidigare överåklagare Sven-Erik Alhem är ny ordförande för Brottsofferjourernas Riksförbund. Han efterträder Hans Klette, professor emeritus i straffrätt, som avgår efter att ha lett BOJ i 14 år.

- Det var lätt att tacka ja när jag blev tillfrågad om att bli ordförande. Allt som BOJ står för står också jag för, säger Sven-Erik Alhem.

Sven-Erik Alhem har en gedigen erfarenhet från rättsväsendet efter närmare 40 år som åklagare. Sedan han för ungefär ett år sedan avslutade sin tjänst som överåklagare i Malmö driver han nu eget företag som rättskonsult och expertkommentator åt media. Han är också en flitigt anlitad föreläsare, moderator och krönikör. Som ordförande för Brottsofferjourernas Riksförbund kommer han att fortsätta driva frågor om mänskliga rättigheter, rättvisa och rättssäkerhet.

- BOJ står för rättsäkerhet och rättvisa fullt ut utan att på något sätt nagga den misstänktes eller tilltalades rättigheter i kanten. Samtidigt måste vi se till att även brottsoffer har möjligheten att få rätt när de har rätt. Till exempel genom en förbättrad förundersökningskvalitet, säger Sven-Erik Alhem.

Precis som bättre bemötande av brottsdrabbade är en viktig fråga för brottsofferjourerna är det också något som Sven-Erik Alhem arbetat mycket för.

- Bemötandefrågor är centrala. Jag brukar säga att de som kommer till domstolen för att vittna eller till polisen för att anmäla ett brott borde få röda mattan utrullad för sig och bli behandlade som VIP-gäster, säger Sven-Erik Alhem.

Under helgen höll Brottsofferjourernas Riksförbund sin riksstämma i Strömstad och mötesordförande under stämmoförhandlingarna var infrastrukturminister Åsa Torstensson. Sven-Erik Alhem valdes av en enig riksstämma till ny ordförande för Brottsofferjourernas Riksförbund. Han efterträder Hans Klette, professor emeritus i straffrätt vid Lunds universitet, som nu avgår som ordförande efter att i 14 år ha drivit frågor om mänskliga rättigheter.

Som vice ordförande valdes Monica Ekström från BOJ Södra Värmland. Ordinarie ledamöter blev Lars Edlund, BOJ Härnösand, Ralph Westerberg, BOJ Södra Roslagen, Sara Jonsson, BOJ Jönköping, Jan-Erik Rosén, BOJ Södra Kalmar och Elaine Strandberg, BOJ Haninge-Nynäshamn. Till ersättare valdes Amanda Westerström, BOJ Västerort, Bertil Olin, BOJ Strömstad, Satu Andersson BOJ Västerås och Mirella Lind, BOJ Linköping.

Sven-Erik Alhem, ordförande: 0708-57 76 00 eller 0733-73 00 09

Amanda Säfström, informatör: 08-55 60 90 10 eller 0739-738 607