Tänd ett ljus för alla brottsoffers rättigheter den 22 februari

I år är det tjugonde gången Den Internationella Brottsofferdagen högtidlighålls i Sverige. Dagen instiftades på svenskt initiativ av dåvarande ordförande i Brottsofferjourernas Riksförbund, Björn Lagerbäck. År 2008 kommer flertalet av landets 107 brottsofferjourer tända ljus och uppmärksamma dagen. En lista över lokala arrangemang finns på www.boj.se I Stockholm anordnar Brottsoffermyndigheten en nationell kunskapsdag på temat Sårbara rättigheter i Norra Latin. Sårbara rättigheter syftar just på de mänskliga rättigheterna och olika gruppers svårigheter att få sina rättigheter tillgodosedda. Dagen arrangeras i samarbete mellan myndigheten och en rad ideella organisationer som agerar för brottsoffer, däribland förstås Brottsofferjourernas Riksförbund. Brottsofferjourernas Riksförbund vill denna dag påminna om de rättigheter brottsoffer har enligt FN. Det återstår fortfarande mycket arbetet innan alla brottsoffer får tillgång till de rättigheter de har enligt FN:s deklaration om grundläggande rättsprinciper för offer för brott (1985). Enligt deklarationen är brottsoffer inte bara den som är målsägande eller vittne, utan även anhöriga och människor som sökt förhindra brott. Om man ser på de rättigheter brottsoffer överlag har enligt FN:s deklaration och på hur det ser ut i Sverige, framgår att alla brottsoffer inte alltid får sina rättigheter tillgodosedda i Sverige. Vissa utsatta och sårbara grupper får inte sina rättigheter tillgodosedda. Möjligheten att få information, stöd och ett bra bemötande varierar över landet. Detta vill nu Brottsofferjourernas Riksförbund uppmärksamma. 1. Enligt FN:s deklaration ska alla brottsoffer ha tillgång till rättvisa och rättvis behandling Brottsoffret ska skyndsammast få upprättelse, brottsoffret ska få skydd vid hot och brottsoffret ska få information och beredas delaktighet i rättsprocessen efter de lagar som gäller i landet. Enligt de erfarenheter och den kunskap Brottsofferjourerna besitter (efter att ha verkat i 20 år och under ett år möta cirka 50 000 brottsdrabbade människor) menar vi att det finns brister: • det tar lång tid från åtal till rättegångsförhandling. Många gånger ställs rättegångar in i sista stund. • få åtal väcks, inte minst vad mängdbrott och sexualbrott • informationen brister och är inte avpassad till olika behov • få polisanmäler t ex sexualbrott • målsägandebiträdeslagen tillämpas inte som den är tänkt • övergrepp i rättssak ökar • skyddsåtgärder sätts inte alltid in • hot- och riskbedömningar görs inte alltid 2. Enligt FN:s deklaration ska alla brottsoffer ha rätt till ersättning och kompensation Det är lagbrytaren i första hand som ska ersätta brottsoffret ekonomiskt. Staten bör se till att brottsoffret får kompensation för den skada brottsoffret lidit t ex genom nationella medel. Enligt de erfarenheter och den kunskap Brottsofferjourerna besitter (efter att ha verkat i 20 år och under ett år möta cirka 50 000 brottsdrabbade människor) menar vi att det finns brister: Bristande information om rätten till kompensation • Sällan utnyttjas möjligheten att döma i aktsamhetsfrågan och därmed ge möjlighet till skadestånd. • Tingsrätten följer Skadeståndslagen, Brottsoffermyndigheten följer Brottsskadelagen, vilket gör att myndigheten gör en egen bedömning och väver in hur brottsoffret betet sig och lever sitt liv. Alla bedöms inte lika. 3. Enligt FN:s deklaration ska alla brottsoffer ha rätt till stöd och vård Brottsoffer ska erbjudas vård och stöd och få information om var sådan finns. Hjälpen ska ske skyndsammast. Bemötandet är av vikt. Hjälpen kan ges av offentliga eller ideella resurser. Enligt de erfarenheter och den kunskap Brottsofferjourerna besitter (efter att ha verkat i 20 år och under ett år möta cirka 50 000 brottsdrabbade människor) menar vi att det finns brister: • Alla brottsoffer får inte vård eller stöd trots att de ber om det. • Brottsoffer måste själva aktivt söka stöd och vård • Olika grupper prioriteras olika • Stödet och vården beror på var i landet man bor • Information om hjälp ges inte alltid • Olika kommuner ger olika förutsättningar för ideella organisationer Brottsofferjourernas Riksförbund uppmanar nu alla att tända ett ljus för brottsoffren och alla brottsoffers rättigheter den 22 februari. Låt oss tillsammans arbeta för att alla brottsoffer får sina rättigheter! För frågor eller mer information kontakta: Hans Klette, förbundsordförande Brottsofferjourernas Riksförbund 046-2111974 Ninna Mörner, informatör Brottsofferjourernas Riksförbund 08-55609282, 073-9738602