Tragedin i Rödeby kunde ha undvikits om polisen arbetat brottsförebyggande

Tragedin i Rödeby som slutade med skottlossning och en ung människas död hade inte behövt hända. Brottsofferjourernas Riksförbund vill lyfta fram polisens ansvar för att ge skydd till hotade människor och deras ansvar för att förebygga brott. I medias rapportering av den tragiska händelsen framstår det som att polisen inte agerat på grund av det inte fanns tillräckligt underlag, det vill säga skador och bevis för att utreda anmälan. Polisens enda uppgift är dock inte att utreda brott. Polisens uppgift är också att skydda hotade personer och att förebygga brott. Brottsofferjourernas Riksförbund menar att det redan vid anmälningstillfälle två fanns anledning för polisen att hjälpa familjen genom att diskutera olika brottsförebyggande åtgärder och skyddsåtgärder. Polisen kan och skall agera innan ”det händer något” genom att sätta in skydds- och brottsförebyggande åtgärder. Polisenheter med upparbetade brottsofferstrategier, t ex i Uppsala eller Södertörn, vet att man kan förhindra många brott genom att ge stöd till upprepat utsatta brottsoffer. Det framstår i media som att polisen valt att inte gå vidare på anmälningarna eftersom det inte hade höjt straffsatsen för de ärenden den misstänkte redan var dömd för. Detta resonemang utelämnar helt brottsofferperspektivet. Tyvärr är det ett resonemang som inte är helt ovanligt erfar Brottsofferjourernas Riksförbund. Därför vill Riksförbundet betona vikten av att medborgare ska kunna känna tillit till att rättssamhället agerar när brott anmäls och det finns underlag för att utreda och åtala. Det är sådan underlåtelse av rättssamhället som bidrar till brottsoffrens känsla av vanmakt och misstro mot rättsmyndigheterna. Och detta visar händelserna i Rödeby vådan av. Brottsofferjourernas Riksförbund ser fram emot att den JO-anmälan som gjorts av Brottsofferjouren i Malmö leder till en granskning av den samlade myndighetsutövningen i Rödeby. Dels angående familjens försök att få hjälp att få stopp på mopedgängets trakasserier och få skydd från dem. Dels vilka insatser som satts in för att visa mopedgängets medlemmar att brott ger konsekvenser, och ge mopedgängets medlemmar möjlighet att komma ur sitt kriminella livsmönster. Den tragedi som hänt och lett till att en ung människa dödats och många andra människors liv förmörkats på olika sätt, den tragedin borde aldrig ha ägt rum. Varje gång ett sådant misslyckande från samhällets sida inträffar måste berörda myndigheter enat och omedelbart agera för att se till att det inte inträffar igen. Det ska inte få hända igen. Därför uppmanar Brottsofferjourernas Riksförbund socialtjänsten och polisen i Rödeby att agera för att förbättra sitt samarbete och sina samlade insatser för att ge stöd, skydd och förebygga brott. För frågor ring Ninna Mörner 08-55609282 eller 073-9738602