​Fullbokat seminarium i Malmö med fokus på brukares hälsa

Den 10 november samlas både brukare och profession för att lära sig mer om hur man kan förbättra hälsan för människor med en beroendebakgrund.

Seminariet Hälsa för Brukare arrangeras av Brukarföreningen Stockholm och Skånes Brukarförening i samarbete med AbbVie och vänder sig till alla som kommer i kontakt med människor som använder narkotika (myndigheter, profession och frivillighetssektorn) samt brukarna själva.

- Rätten till jämlik hälsa är en av grundpelarna i ett modernt samhälle. Det är självklart viktigt att det finns tillgång till rehabilitering från narkotika, men jämlik hälsa är oerhört mycket mer än så. Majoriteten av brukare har överhuvudtaget inte någon kontakt med primärvården, vilket innebär att små saker som till exempel ett litet sår av dåliga skor kan eskalera till en blodförgiftning med sjukhusinläggning som följd, säger Niklas Eklund, ordförande i Brukarföreningen Stockholm.
- Rätten till hälsa ska gälla alla.

Det är allmänt känt att människor som använder narkotika har dålig tillgång till både vård och tandvård. Det gäller både sårvård, psykiatrisk vård och annan kroppslig vård. Majoriteten av de som injicerar droger har en pågående hepatit C-infektion.

Talare är flera beroende- och infektionsläkare, bl.a. Johan Kakko, Martin Olsson, Marianne Alanko Blomé och Disa Dahlman.

Ämnen som tas upp är:

• hur beroende fungerar och påverkar hjärnan,
  • hur hjärnan påverkas av olika medel: alkohol, narkotika och nikotin,
  • psykiatrisk ohälsa och samsjuklighet: trösklar och stigmatisering, ADHD,
  • hepatit C, en brukares vardag: Hur påverkar sprututbytet, nya bättre behandlingsmetoder,
  • infektioner hos brukare,
  • hur komma tillrätta med stigmatiseringen och
  • behandling på LARO-mottagning.

Talare inkluderar läkarna Johan Kakko, Martin Olsson, Marianne Alanko Blomé och Disa Dahlman.

Förhandsintresset har varit stort och seminariet fick flytta till en större lokal med 150 platser, men även med den större lokalen tog alla platser snabbt slut.

Dagen avslutas med en paneldiskussion med talare samt f.d. narkotikasamordnaren Björn Fries.

Kontakt:

Niklas Eklund

Ordförande i Brukarföreningen Stockholm

E-post: niklas.eklund@brukarforeningarna.se

Mikael Johansson

Ordförande i Skånes Brukarförening

E-post: mikael.johansson@brukarforeningarna.se

Om Skånes Brukarförening

Skånes Brukarförening arbetar för att ge hjälp och stöd åt narkotikaberoende och de som har eller vill ha behandling med eller utan läkemedel. (metadon, buprenorfin eller andra substitutionspreparat). De arbetar för:

• att, bekämpa diskriminering och stigmatisering gentemot de grupper vi företräder.
  • att, vara dessa gruppers intresseorganisation.
  • att, arbeta i enlighet med föreningens princip- och handlingsprogram.
  • att, verka för frivillighet i vård och rehabilitering av narkotikaberoende och att aktivt arbeta mot varje form av tvång och repression där sådant förekommer i samband med behandling eller annorstädes.

För mer information följ dem på Twitter @Skanes_bf eller Facebook www.facebook.com/skanes.brukarforening

Om Brukarföreningen Stockholm

Vi representerar människor i Stockholm som använder narkotika och/eller vill ha substitutionsbehandling. En grupp som är stigmatiserad och där många lever i samhällets utkanter. Många är hemlösa och saknar helt en fast punkt i tillvaron. Misstron mot myndigheter är utbredd i denna grupp och vi utgör en brygga i kontakt med t.ex. socialtjänst och sjukvård. Vi vill stärka medlemskollektivets ställning, arbetar med empowerment och motverkar stigma, tvång och repression. Vi är för frivillighet i vård och behandling samt stödjer enskilda medlemmar i enlighet med deras önskemål.

För mer information besök www.brukarforeningarna.se/stockholm eller följ oss på Twitter @sbrukarforening eller Facebook www.facebook.com/stockholmbrukarforening

Om AbbVie

AbbVie är ett forskande biopharmaföretag som arbetar för att hitta lösningar på svåra sjukdomar. I nära samarbete med flera aktörer i samhället driver vi hållbara vårdlösningar, med målet att förbättra livet för människor som påverkas av sjukdom. Våra fokusområden är immunologi, neurologi, onkologi och virologi. Vi vill även bidra till det samhälle vi lever i och samarbetar därför i flera initiativ kring socialt ansvar.Vi är representerade i 170 länder och har cirka 29 000 medarbetare. I Sverige har vi cirka 140 medarbetare och huvudkontor i Solna. 2017 utsågs vi, för tredje året i rad, till en av Sveriges bästa arbetsplatser.

För mer information besök www.abbvie.se eller följ oss på Twitter @abbvie_se.

• tobak
  • alkohol
  • adhd
  • hjärnan
  • stigma
  • psykiatrisk ohälsa
  • sprututbyte
  • infektioner
  • skadereducering
  • sjukvård
  • friskvård

Brukarföreningen Stockholm har dagligen besök av upp till ett 40-tal personer i vår lokal i Slakthusområdet. Här hjälper vi till med allt från att söka hjälp till kontakt med myndigheter. Kom och ta en fika! Vi har både besökstelefon, besöksdator, och skrivare.