Guldkaggen blir familjedestination

Guldkaggen återuppstår äntligen. Till sommaren öppnar Guldkaggen i Burgsvik efter många års uppehåll. Bakom satsningen står fyra kompisfamiljer. Verksamheten kommer att bestå av restaurang, glasscafé, barer och vattenaktiviteter.

–  Guldkaggen ligger väldigt vackert i Burgsviks hamn och här vill vi skapa en ny plats som fokuserar på bad, mat och musik, säger Mattias Nordberg som är initiativtagare till Guldkaggen och även driver Visby Crêperie & Logi.

Guldkaggen är ett hamnmagasin från 1600-talet som tidigare varit värdshus men som stått tomt under flera år. Nu vill Mattias Nordberg och hans vänner ta sig an det gamla hamnmagasinet. Tillsammans kallar de sig Kompisfamiljerna och är åtta vuxna och tio barn som ska fylla Guldkaggen med liv. Målet är att utveckla ett nytt besöksmål på Gotland som vänder sig till familjer.

Restaurangen heter Potobers och är en ny restaurangidé med fokus på klassiska potatisrätter kombinerat med goda sommarsallader, fisk-, fågel- och mittemellanrätter. Potobers bar utmärker sig genom att servera 100 olika sorters öl, vilket gör den till en av Gotlands mest välsorterade ölbarer. I Café Glada Glassen kommer det att finnas glass med annorlunda godis-toppings, hembakade kakor, kaffe och strandsmörgåsar. Den karibiska utomhusbaren One Love kommer att spela reggae-vinylskivor, anordnar grillkvällar och after beach-partyn. Vid badstranden kommer Vattenleken att finnas, vilket är en offentlig strand- och vattenlekplats med olika aktiviteter och leksaker.

–  Guldkaggen blir en ny typ av avslappnat sommarhäng där familjer och deras vänner kan vara tillsammans på ett sätt som är både skönt och kul. För vår egen del innebär Guldkaggen att vi kan kombinerar familjeliv, kompisskap och företagande. Vi ser långsiktigt på det här, säger Mattias Nordberg.

Under sommaren kommer Guldkaggen att presentera små och stora mat- och musikhändelser – tre till fem dagar i veckan. Guldkaggen premiäröppnar på midsommardagen den 21 juni.

Mer information:

Bakgrundstexter med citat och pressbilder: Se bilagor

Talesperson: Mattias Nordberg (Visby), 073-087 02 04, mattenoba@hotmail.com

Pressansvarig: Joakim Johansson (Stockholm), 070-410 21 03, joakim@spacerabbit.se

Hemsida: www.guldkaggen.com

Facebook: www.facebook.com/guldkaggen

YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCUznqhPMGbDQrTV61-50giA/videos

• restaurang
  • musik
  • kompisfamiljerna
  • burgsvik
  • gotland
  • guldkaggen
  • badplats
  • café

• Gotland

Guldkaggen ligger i Burgsviks hamn på Gotland, är ett skönt sommarhäng och en frizon för alla som älskar bad, mat och musik. Här finns restaurang, café, bar och vattenaktiviteter. Guldkaggen drivs av fyra mat- och musikälskande kompisfamiljer som består av 8 vuxna och 10 barn. Vision är att skapa en annorlunda plats som känns skön att vara på för familj och vänner.

Mattias Nordberg

Presskontakt Krögare, talesperson Bruna Dörren 073-087 02 04