Därför ska du använda sulor i sommarskorna

Under en dag kan en fot svettas upp till sju centiliter. Fotsvett kan vara ett problem året runt, men är förstås speciellt vanligt under vår- och sommarsäsongen när fötterna blir extra varma.

Utan en iläggssula måste skon absorbera all fukt vilket är direkt dåligt för skons livslängd. En iläggsula suger däremot upp fukten och du kan enkelt ta ur och torka, lufta eller tvätta, vilket bidrar till en torr och bakteriefri sko. Det är nämligen när svetten stängs in som bakterier bildas och problemet med lukt kommer.

Sulor absorberar fukt

Det finns många sulor som ger en fräschare känsla i skorna. En variant är deo-sulor med en svag doft som både andas, absorberar och gör att skon luktar gott. Byts ut efter någon veckas användning för att skon och foten ska fortsätta hållas fräscha.

Ett annat alternativ är frottésulor som fungerar extra bra för barfotafötter och som går att tvätta efter användning.

Vissa lädersulor, finns både som platta och uppbyggda, har ett aktivt kolfilter som absorberar fukten. Kolfiltret motverkar på så sätt bakterier och tar hand om doften. Lufta sulorna efter användning.

Med sulor i sommarskorna håller du god fothygien och både skor och fötter känns fräscha.

• Friluftsliv