Skötselguide av skor – oavsett material – Rengör, Vårda, Skydda!

För att få dina skor att både se fräscha ut längre och dessutom öka deras hållbarhet så behöver du lägga tre magiska ord på minnet – Rengör, Vårda, Skydda!

Brunngård har under flera år arbetat för att upplysa våra återförsäljare samt konsumenter om hur viktigt det är att ta hand om sina skor för att behålla dem i nyskick, oavsett material. Dessutom är det så att nya skor också behöver vård – direkt!

Behandling av nya skor

Nya skor har inte tillräckligt starkt skydd mot smuts och väta. Impregnera därför alltid skorna innan de används första gången och därefter med jämna mellanrum. Då håller de längre.

Utgå från materialet

Använd alltid de skovårdsprodukter som rekommenderas eftersom de är speciellt anpassade för materialet i skon. Vissa material är ömtåliga och kräver särskild vård, t ex mocka och nubuck.

Läder

Rengör: Borsta bort smuts med en skoborste och använd läderrengöring på svåra fläckar.
Vårda: Putsa med skokräm som innehåller mycket färgpigment. Låt torka 10 min. Borsta sedan krämen in i lädret. Polera med putsduk för djup glans.
Skydda: Använd impregneringsspray för en vattenavvisande yta. Undersula av läder skyddas med speciell impregnering.

Mocka, Nubuck

Rengör: Använd mockaborste eller slipkloss. Slipa extra på fläckar, saltränder och blanka partier.
Vårda: Använd flytande kräm som återställer och impregnerar. Rugga därefter upp ytan med mockaborste.
Skydda:
Använd impregneringsspray, låt torka och borsta sedan upp den ruggiga ytan med mocka-borste.

Oljat Läder

Rengör: Borsta bort smuts med en skoborste och använd rengöringsschampo vid behov.
Vårda: Behandla med fet pasta eller spray. Lädret får då ett nyoljat utseende som även skyddar och impregnerar. Tänk på att ljusa skor blir mörkare.
Skydda: Använd impregneringsmedel som återoljar. Lädret får ett nyoljat utseende och ett extra starkt skydd.

Textil

Rengör: Borsta bort smuts med en skoborste eller slipkloss. Använd rengöringsschampo vid behov. Maskintvätta ej.
Vårda: Återfärga vita textilskor med specialfärg.
Skydda: Spraya ett tunt lager impregneringsspray. Låt torka och upprepa för extra bra resultat.

Blandmaterial, TEX-material

Rengör: Borsta bort smuts med en skoborste och använd rengöring för respektive material.
Vårda: Vårdas efter respektive yttermaterial.
Skydda: Använd impregneringsspray.

Lackat Läder

Rengör: Använd lotion eller spray anpassat för lackskor.
Vårda: Använd lotion eller spray anpassat för lackskor.
Skydda: Använd inte impregneringsspray på lackskor.

Syntet

Vårda: Använd putssvamp för att bättra på glansen. Använd skokräm/självpolerande kräm för att bättra på färgen.
Skydda: Använd impregneringsspray som fungerar på syntet.

Se hur du tar hand om dina skor på skovårdsskolan.se

• skovårdsprodukter
  • skovårdstips