Hedersomnämnande i världens största arkitekturtävling

Hedersomnämnande i världens största arkitekturtävling

Linda Högberg Andersson och Oskar Grundström vid BSK Arkitekter erhåller hedersomnämnande i Europan, världens största återkommande arkitekturtävling, för sitt tävlingsförslag till utveckling av Bergs i Nacka. Förslaget bygger på en kombination av ABC-stadens och innerstadens respektive kvalitéer. Resultatet är en urban struktur som tillåter lokal delning av information, som var idén bakom ABC-staden, men som samtidigt är programmatiskt flexibel, vilket är det urbana gridets största kvalité.

Länk till resultaten Europan 13

Juryns motivering:

”This proposal was awarded because it offered an alternative way of looking at site. A limited set of rules are proposed to be imposed on the site, to generate the physical layout in an almost mechanistic way. Even though the rules are based in fairly typical planning objectives, they still produce an interesting twist of perspective that ends up with both intriguing public spaces with sea views and fascinating typologies. For instance, a dense housing carpet covers even the steepest parts of the site, ending up with a partly top-loaded typology to handle the infrastructure. Potentially, it achieves a very high density, and it was an open discussion within the jury what kind of economy such a development would generate."

Projektgruppen bestod av:

Linda Högberg Andersson, arkitekt och urban designer, BSK Arkitekter