Mojang är nominerade till Sveriges snyggaste kontor

Mojang är nominerade till Sveriges snyggaste kontor

BSK Arkitekter har genomfört många framgångsrika designuppdrag och vann 2011 utmärkelsen ”Årets snyggaste kontor” för företaget Dice räkning.  Det var också en av anledningarna till att Mojang, utvecklarna av bland annat datorspelsfenomenet Minecraft, valde BSK Arkitekter för att utveckla sitt nya kontor i Stockholm.

- Vi hade en uttalad ambition att vinna ”Årets snyggaste kontor 2012” och då var det naturligt att vända sig till de regerande mästarna. Vi fick direkt en bra uppfattning om deras proffsighet. Samtidigt har de stark integritet och vågade ifrågasätta våra egna idéer när de inte trodde på dem, säger Carl Manneh, vd på Mojang.

Företaget Mojang räknar med en omsättning på drygt en halv miljard kronor under de första 15 månaderna. Och för att skapa framtidens storsäljande dataspel krävs kreativa och visionära miljöer.

BSK Arkitekters utgångspunkt blev en story om den fiktiva personen Sir Mojang. Vem han är, vilka karaktärsdrag han har och vad gör han när ingen ser. Resultatet blev en enastående miljö där allt är ritat och utvalt in i minsta detalj. Det blev ett potpurri av klassiska viktorianska herrklubbs­influenser – oväntat och en smula galet. Och förhoppningsvis även årets snyggaste kontor 2012.