Nu påbörjas bygget av nya rättspsykiatrin i Trelleborg

Nu påbörjas bygget av nya rättspsykiatrin i Trelleborg

För två år sedan vann BSK Arkitekter formgivningstävlingen för den nya rättspsykiatriska anläggningen i Trelleborg. Och idag sätt spaden i jorden för att påbörja bygget som omfattar 12 000 m². Byggnaden har ett tydligt fokus på hållbarhet och kommer bli Sveriges största så kallade passivhus.

-  Det är självklart roligt att se bygget som vi arbetat med så länge ta fart. Vi på BSK Arkitekter vill vara med att utveckla vårdbyggnader i Sverige. Vårt förslag hade också namnet ”Framkant” och vi tror att vårt synsätt med fokus på effektiva flöden, säkerhet och god arbetsmiljö kombinerat med långsiktig hållbarhet kan förnya sättet att bygga vårdanläggningar i framtiden, säger Therese Lundborg, ansvarig arkitekt på BSK Arkitekter.

Den nya anläggningen i Trelleborg ska vara den sammanhållande enheten och centrum för rättspsykiatri i Skåne. Det övergripande projektmålet har varit att förnya och utveckla den rättspsykiatriska verksamheten samt skapa en säker och bra arbetsmiljö för personalen, kombinerat med en läkande vårdmiljö för patienterna.

Byggnaden har stort fokus på hållbarhet och mycket tid har ägnats åt energihushållning och att använda hållbara byggmaterial. Den tekniska utformningen är också gjord för att minimera energiförluster enligt passivhus-principerna, vilket innebär att byggnaden nästan är självförsörjande på uppvärmning. När byggnaden är färdigställd kommer det att vara det största passivhuset i Sverige och det första som byggs för vårdverksamhet.

Idag tas det symboliska första spadtaget av representanter för Region Skåne, Trelleborgs Kommun och byggbolaget MVB Syd AB. Samtidigt hålls en ceremoni med tal och presentation av projekten där även intresserade kommer att kunna ställa frågor.