BSK Arkitekter ritar toppmoderna kontor från 1872

BSK Arkitekter ritar toppmoderna kontor från 1872

Stockholms Centralstation erbjuder en historisk kontorsmiljö och ett av stadens bästa lägen. När Jernhusen beslutade att renovera kontorsdelen på Centralstationen fick BSK Arkitekter uppdraget att omvandla det karaktärsfulla huset till toppmoderna kontorslokaler.

-  Den stora utmaningen i det här projektet var att få lokalerna anpassade för moderna företags behov. Samtidigt har vi framhävt karaktären i byggnaden och fått modern teknik att samspela med de historiska kvaliteter och de kulturmärkta delarna av huset, säger Alessandro Cardinale, affärschef och uppdragsansvarig arkitekt på BSK Arkitekter.

Kontoren på Centralstationen var klara 1872 och mycket av den ursprungliga arkitekturen finns kvar. Uppdraget är att plocka fram tidstypiska snickerier, dekorer och strukturer som har gömts bakom de fulare skikt som har lagts på i modern tid. Höga takhöjder och stukaturer återskapas. Nya tidsenliga material används under ombyggnaden.

-  Lokalerna har haft samma hyresgäst i nästan 150 år så det är klart att det fanns många utmaningar. Vi har medvetet arbetat med att lyfta fram de kvalitéer som detta unika kontor har. Vi ska ta fram originaldetaljer för att återkapa de anrika kontorens själ, säger Alessandro Cardinale.

Genom att öppna upp mellan kontorsdelen och Centralstationen återskapas ett tidigare trapphus och en ny hiss kommer att förstärka den vertikala kommunikationen. Tack vare den nya entrén kan hyresgästerna dessutom nå hela världen utan att behöva ta på sig jackan.

Kontorslokalerna, med sina totalt cirka 450 arbetsplatser, kommer att ha Nordens största mötesplats under sina fötter med utmärkt service och 70 butiker och restauranger. De nya lokalerna omfattar ca 8 000 m² uthyrbara yta och kan inrymma upp till sju olika hyresgäster.

-  De toppmoderna kontoren ska attrahera hyresgäster som vill sitta i centrala lokaler med unik karaktär som stärker deras image. Läget är också en enorm fördel för företag vill ha centrala kontor som gör det enkelt för både anställda och kunder att ta sig dit, säger Magnus Källgren, affärsutvecklare på Jernhusen.