BSK Arkitekter tävlar om nya Kiruna

BSK Arkitekter tävlar om nya Kiruna

BSK Arkitekter i samarbete med det världskända nederländska arkitektkontoret MVRDV, teknikkonsulterna Grontmij och fastighetsutvecklarna Optimal är ett av tio arkitektteam som utsetts av Kiruna kommun att delta i arkitekttävlingen för det nya Kiruna.

- Det är självklart otroligt inspirerande att få vara med i det kanske Sveriges största stadsbyggnadsprojekt någonsin. Det handlar om att skapa en helt ny stad och flytta en redan befintlig ort. Här finns stora utmaningar men också möjligheter att återskapa Kiruna och göra det anpassat för framtiden, säger Ulf Mangefors, vd på BSK Arkitekter.

Då LKAB kommer att bryta järnmalm under Kirunas nuvarande stadskärna ska staden Kiruna flyttas. Det är ett gigantiskt projekt och 56 olika arkitektteam anmälde sitt intresse. Tio stycken team, svenska och internationella, ska nu ta fram konkreta förslag på en ny stadskärna och hur hela flytt- och byggprocessen ska gå till.

BSK Arkitekters förslag uppskattades av juryn för dess analys kring hur förstörd mark skulle kunna förädlas till stadsmark och att den orörda naturen skulle sparas. Förslaget tros kunna stärka Kirunas karaktär mot bakgrund av områdets historia. Självklart vägdes också den gedigna erfarenheten och innovativa förmågan i teamet in. Det här projektet är början på ett större samarbete mellan BSK Arkitekter och det nederländska kontoret MVRDV.

- MVRDV:s och BSK:s kompetenser kompletterar varandra. De är ett av de mest kreativa arkitektkontoren i världen och det är givetvis oerhört roligt att de sökte sig till oss när de letade en svensk samarbetspartner. Vår långa erfarenhet inom stadsbyggnad i kombination med deras konceptuella stil ger oss en unik kompetens, säger Ulf Mangefors.

Tävlingsförslaget för det nya Kiruna ska lämnas i slutet av december. I mars 2013 kommer juryn att presentera vinnaren.

BSK Arkitekters uppdrag finns inom en stor bredd av sektorer som bostäder, kontor, vårdbyggnader, högskolor, rättsväsende och handel. Exempel på uppdrag under senare år är Postens nya huvudkontor i Solna, Södertäljes nya stadshus, omvandlingen av Glashuset vid Slussen i Stockholm och Solna tingsrätt. Bland inredningsuppdragen kan nämnas Vasakronan och Atrium Ljungbergs nya kontor samt Odd Mollys flagship store i Stockholm. BSK Arkitekters omsättning 2011 var 38 MSEK.