BSK Arkitekter tog storslam på Sveriges snyggaste kontor

BSK Arkitekter tog storslam på Sveriges snyggaste kontor

BSK Arkitekter har ritat det snyggaste kontoret i Sverige. Under oktober månad har svenska folket kunnat rösta på sina favoritkontor och sedan har en kvalificerad jury valt ut det vinnande bidraget bland de tio populäraste. Vinnare av utmärkelsen Sveriges Snyggaste kontor blev BSK Arkitekters kund spelutvecklingsföretaget Dice kontor vid Slussen i Stockholm. Förutom Dice kontor står BSK Arkitekter dessutom bakom två av de övriga sju högst nominerade kontoren.

Tävlingen Sveriges snyggaste kontor arrangerades i år för första gången. Bedömningskriterierna har varit stil, arbetsmiljö och nytänkande. Nästan 10 000 röster registrerades under oktober. När röstningen stängdes ledde Dice stort bland de nominerade bidragen. Juryn, bestående av branschföreträdare och under ledning av ordförande Gert Wingårdh, höll med svenska folket och valde ut Dice med motiveringen:

"Dice blir Sveriges Snyggaste Kontor 2011 för helheten och en kreativ inredningsarkitektur,
spektakulära accessoarer och stor personalomsorg. Ett aktivt museum där urmodiga spel
som biljard, pingis och käglor finns mitt i det digitala skapandet av Battlefield 3."

BSK Arkitekters kunder Propellerhead Software och Atrium Ljungberg var också nominerade och placerade sig som sexa respektive sjua på listan som svenska folket röstade fram.

- Det är oerhört roligt att tre av våra kunders kontor placerar sig på topp tio-listan. Det visar att BSK Arkitekter är ledande i Sverige på kontorsinredning. Vårt framgångsrecept är att arbeta med varumärkes-byggande idéer kombinerat med ett fokus på visionära arbetssätt och smarta funktioner. Det är så vi skapar värde för våra kunder, säger Marco Checchi, teamchef på BSK Arkitekter.

På tävlingens andra plats kom Skypes Stockholmskontor på Söder Mälarstrand och trea blev Cederquists kontor på Hovslagargatan i Stockholm.

Om tävlingen

Sverige Snyggaste Kontor är en tävling som arrangeras av tidningen Lokalnytt. I år arrangerades den första upplagan som planeras att bli årligt återkommande. Av 33 bidrag röstade sedan besökare på sverigessnyggastekontor.se fram 8 finalister och juryn utsåg också två egna finalister. Därefter utsåg juryn vilket kontor som skulle få utmärkelsen Sveriges Snyggaste Kontor samt en målning av samtidskonstnären Timo Solin till ett värde av över 50 000 kronor.

Mer om DICE

BSK Arkitekter fick uppdraget att hjälpa DICE att ”bli attraktiva genom att ha det coolaste spelutvecklings-kontoret i världen”. Utmaningen låg i att skapa ett kontor där medarbetarna först och främst skulle trivas och ges utrymme för kreativitet, men som samtidigt var professionellt, tekniskt fulländat, flexibelt och effektivt. Dessutom krävdes ett säkerhetstänk då arbetet med ett spel är omgärdat av stor sekretess. Ledorden var professionalism, kreativitet, humor och attityd.

BSK Arkitekter hade frihet att utforma ett konsekvent sammanhållet koncept. I princip all inredning specialritades. Från möbler ned till gallren för ventilationstrummorna. Kontoret är flexibelt för att passa de olika arbetskonstellationerna som uppstår i spelets olika utvecklingsfaser. Alla möbler är lättflyttade och olika arbetsrum har olika funktioner. Bilder ur DICE:s spel, wireframemodeller och pixlar blev utgångspunkten för hela formspråket på kontoret.

Då digitala spel och världar är medarbetarnas jobb tyckte BSK att det krävdes en mycket analog avslappningsdel. Ett lekrum skapades med biljard, pingis och flipperspel. Inredningen påminner mer om en engelsk herrklubb än den digitala utformningen i resten av kontoret. En spelshop inreddes och längst upp i huset skapades en skybar. Målet att locka nya medarbetare uppnåddes snabbt. Det attraktiva kontoret har även lockat till sig utländska rekryteringar. Andelen kvinnliga medarbetare har också ökat från cirka 5 procent till nästan 25 procent.

På en annan tävling – ”Årets fulaste kontor”, som ELLE Interiör och kontorskonsulten Struktur korar – var kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth på plats för prisutdelningen och fick den omvända frågan: ”Vilket är det finaste kontor du sett?”. Utan att tveka svarade hon: ”DICE kontor är det bästa kontor jag någonsin varit på”.

BSK Arkitekter startade 1966 och har idag 40 medarbetare. BSK Arkitekters Inredningsstudio arbetar med utformning av personliga och varumärkesstärkande miljöer för butiker och kontor. Exempel på kunder är Odd Molly´s flagship store, DICE (Digital Illusions/ Electronic Arts), EQT och Propellerhead Software. BSK ingår i Arcona-koncernen och omsättningen 2010 var 40 MSEK.