BSK Arkitekters kontor i Stockholm är en av tre finalister i Svenska Ljuspriset. Foto: Dominika Wypych.

BSK Arkitekters kontor till final i Svenska Ljuspriset

Juryn för Svenska Ljuspriset har utsett BSK Arkitekters kontor i Stockholm till en av tre finalister i tävlingen om Sveriges bästa ljusprojekt. Arkitektkontoret bestämde sig för att satsa på en miljö där inredningsarkitektur och ljusdesign inspirerar till kreativitet och utveckling. Tack vare ett lysande samarbete med Exengo kan kontoret nu vinna Svenska Ljuspriset.

Vi vet att platsen, ljuset och ljudet är helt centralt för känslan av arkitekturen, att den ger oss möjligheten att prestera och trivas. Belysning levandegör en inredning och är ett oerhört verkningsfullt verktyg för att understryka möblers karaktär och funktion. I aktivitetsbaserade arbetsmiljöer, som den vi har skapat här på BSK, görs de olika zonernas skilda funktioner tydliga och självinstruerande, säger Sarah Suneson Meiling, ansvarig inredningsarkitekt på BSK Arkitekter.

BSK Arkitekter flyttade in i lokalerna vid Björns Trädgård på Södermalm 2005. Byggnaden uppfördes på 1920-talet för Televerket och ägs idag av Olov Lindgren. När teletekniken digitaliserades kunde BSK utöka ytan till 1250 kvm och bygga om lokalen. Visionen för det nya kontoret har varit att synliggöra det projektbaserade arbetet och stödja nya arbetssätt genom att integrera belysning och inredningsarkitektur.

- Nyckeln är att reducera ljuset på rätt sätt, och då behövs ett riktigt bra samarbete i alla led. Det gav oss fantastiska möjligheter att skapa olika rum och upplevelser i det öppna kontoret där ljusmiljön kan påverkas bara genom en knapptryckning. Dessutom har energiåtgången sänkts med ungefär 60%, säger Ronnie Eckervig, ansvarig ljusplanerare på Exengo.

Svenska Ljuspriset arrangeras för 25:e året i rad av Sydljus, Västsvenska och Svenska Belysningssällskapet med tidningen Ljuskultur. Tävlingen lyfter fram projekt där ljus använts på ett föredömligt sätt för att förstärka anläggningens funktion och arkitektur. Av nio nominerade bidrag har juryn nu utsett de tre finalisterna BSK Arkitekters kontor, Humana, Gävle och Koppartälten, Hagaparken, Solna. Vinnaren koras på Ljusdagen den 5 september vid en prisutdelning på Berns Salonger i Stockholm.

BSK Arkitekter arbetar med stadsbyggnad, husbyggnad och inredning. Uppdragen rör främst städer, bostäder, kontor, rättsväsende, utbildning och vård. Företaget står exempelvis bakom omvandlingen av Nacka Strand, Mojangs och Vasakronans huvudkontor, rätts­psykiat­riska anläggningen Helix, Glashuset vid Slussen, Södertälje stadshus och Postens huvudkontor. BSK Arkitekter fyllde 50 år 2016. Företaget är till hälften medarbetarägt och tillhör Arcona-koncernen, som i sin tur ägs av Veidekke­. Omsättningen 2016 var 70 MSEK.