Från biljard till Battlefield 3

Från biljard till Battlefield 3

BSK Arkitekter fick uppdraget att hjälpa Dice att ”bli attraktiva genom att ha det coolaste spelutvecklingskontoret i världen”. Utmaningen låg i att skapa ett kontor där medarbetarna först och främst skulle trivas och ges utrymme för kreativitet, men som samtidigt var professionellt, tekniskt fulländat, flexibelt och effektivt. Dessutom krävdes ett säkerhetstänk då arbetet med ett spel är omgärdat av stor sekretess. Ledorden var professionalism, kreativitet, humor och attityd.

Koncept: Med en av Stockholms mest attraktiva utsikter har dataspels-producenten inrett två våningsplan på 6000m2 och förvandlat den till en unik arbetsmiljö. BSK arkitekter fick stort förtroende av beställaren att utforma deras miljö. Något som gav ett väl sammanhållet koncept. Inspirationen till gestaltningskonceptet kommer från dataspelsvärlden. Kantiga wireframesmodeller, scenografiska ytor och pixlar har varit utgångspunkter för formspråket.

Likt lägereldens orange sken i det svarta mörkret har pentryna utformats. De ska locka till umgänge och avkoppling för företagets anställda. Även de kreativa mötesrummen har starka orange färger. De har formgivits för att på bästa sätt skapa förutsättningar för spelutvecklarna att åstadkomma perfekta fantasivärldar. Färgsättningen till konferensrummen är hämtat från olika militärgröna nyanser där rosafärgat ljus fungerar som kontrast.

BSK Arkitekter hade frihet att utforma ett konsekvent samman­hållet koncept. I princip all inredning specialritades. Från möbler ned till gallren för ventilationstrummorna. Kontoret är flexibelt för att passa de olika arbetskonstellationerna som uppstår i spelets olika utvecklingsfaser. Alla möbler är lättflyttade och olika arbetsrum har olika funktioner. Bilder ur Dice:s spel, wireframemodeller och pixlar blev utgångspunkten för hela formspråket på kontoret.

Då digitala spel och världar är medarbetarnas jobb tyckte BSK att det krävdes en mycket analog avslappningsdel. Ett lekrum skapades med biljard, pingis och flipperspel. Inredningen påminner mer om en engelsk herrklubb än den digitala utformningen i resten av kontoret. En spelshop inreddes och längst upp i huset skapades en skybar.

Målet att locka nya medarbetare uppnåddes snabbt. Det attraktiva kontoret har även lockat till sig utländska rekryteringar. Andelen kvinnliga medarbetare har också ökat från fem procent till nästan 25 procent.

"Dice blir Sveriges Snyggaste Kontor 2011 för helheten och en kreativ inredningsarkitektur, spektakulära accessoarer och stor personalomsorg. Ett aktivt museum där urmodiga spel som biljard, pingis och käglor finns mitt i det digitala skapandet av Battlefield 3."

Motiveringen för Sveriges Snyggaste kontor 2011

Monica Stone