Industrihem i Norrköpings hjärta Yllefabriken

Industrihem i Norrköpings hjärta Yllefabriken

I Nyborgs pampiga textilfabrik skapade generationer av Norrköpingsbor ylletyg med världsrykte under mer än ett århundrade. Yllefabriken har ett fantastiskt läge precis intill Strömmen, Industrilandskapet, universitetet och centrala Norrköping. På uppdrag av Gamlebro har vi varit med och utvecklat konceptet för omvandlingen av den gamla fabriken till ett nytt sätt att leva och bo, mitt i de vackraste delarna av staden.

På de nedre, lättillgängliga planen i Yllefabriken planeras för ett levande och rikt besöksmål med hållbarhet som självklar huvudingrediens. Med utsikt över Strömmen och den vackra Strömsparken erbjuder Yllefabriken stora, öppna ytor för kreativa kontorsmiljöer.

Inflyttningen i de första 108 lägenheterna sker preliminärt våren 2019. Fastighetsbyrån ansvarar för försäljningen av bostadsrätterna och Gamlebro, som ägs av Hyresbostäder, Heimstaden Investment och Ståhl Invest i Norrköping, står för uthyrningen av hyreslägenheter och lokaler. Nyproduktionen i etapp 2, beräknas starta under år 2018. Läs mer: http://www.yllefabriken.se/

"Titta på de här fönstren. De är ju enorma. Vilka väggar. Så här bygger man inte längre. Och rummen, eller salarna, kanske man ska säga. Snacka om inspirerande miljö."

Svante Bergman, Affärsansvarig för bostäder på BSK Arkitekter