Magasin 113

Magasin 113

Göteborgs stad och Älvstranden Utveckling valde ut BSK Arkitekter och holländska MVRDV för uppdraget att utveckla Magasin 113, ett av de första projekten i stadens nya område Frihamnen. Den befintliga magasinbyggnaden kommer att förvandlas till en ca 16 500 m² hybridbyggnad, innehål lande bl.a. konsthall, kontor och en offentlig park på över 1000 m².

Magasin 113 är beläget i Frihamnen som är en del av Göteborgs vision Älvstranden – skandinaviens största stadsplaneringsprojekt. Den föreslagna förvandlingen och tillbyggnaden av den befintliga magasinbyggnaden kommer att skapa en inkluderande, nytänkande och livfull ny del av staden. Magasin 113 kommer att vara områdets nya kärna och i direkt anslutning till torg och offentliga ytor samt innehålla flexibla kontorsutrymmen, konsthall, pop up ytor, butiker, caféer, restauranger, studio och mycket mer. Byggnaden kommer att vara folkets och det kreativa hjärtat är kärnan i hela projektet.

Den befintliga tegelfasaden och interiören kommer att bevaras tillsammans med den kraftiga betongstommen, som i sin tur kommer att stöda den nya påbyggnadens trästomme. Med en yttre glasvägg runt den existerande fasaden och påbyggnaden skapas en sammanhållen byggnad med solid bas och en lätt, transparent övre del. De olika strukturerna, samt hålrummen i bjälklagen, kommer att skapa magiska kontraster, vyer och atmosfärer i byggnaden.

"Känslan i byggnaden är verkligen fantastisk, så varför inte behålla den? Just do it again!"

Jacob van Rijs, grundare av MVRDV

Det offentliga rummet är hjärtat i Magasin 113 och därför är det mer än bara en byggnad

Svante Bergman, arkitekt på BSK Arkitekter