Nya miljöer för spjutspetsutbildning

Nya miljöer för spjutspetsutbildning

OpenLab är ett unikt samarbete mellan flera ledande lärosäten med syftet att lösa komplexa samhällsfrågor. BSK Arkitekter har fått uppdraget att utforma deras nya lokaler som, liksom utbildningen, ska vara nyskapande och anpassade för att stimulera kreativt tänkande.

-  Att skapa miljöer för en spjutspetsutbildning i världsklass är inget man gör varje dag. Den här utbildningen kräver helt andra miljöer än de vi är vana vid att se på universiteten idag. Vi har återigen använt oss av vår framgångsrika ABA-metod för AktivitetsBaserat Arbetssätt för att ta fram projektets koncept. Vi är med och formar detta från grunden och det är spännande att se hur progressivt projektet är, säger Marco Checchi, affärschef på BSK Arkitekter.

OpenLab skapades med målet att lösa stora och komplexa samhällsfrågor med hjälp av nya samarbeten över gränserna mellan traditionella kunskapsområden. Genom att olika kunskapsfält och yrkesområden tillåts samarbeta stimuleras nytänkande, något som annars kan vara svårt inom stora organisationer och företag. Ett tydligt tecken på de höga ambitionerna i projektet är att det i framtiden kommer att ingå när Stockholm visar upp staden vid officiella stadsbesök.

-  OpenLab förverkligar det som behövs för att Sverige ska kunna ligga i framkant som kunskapsnation. Utformningen av de nya lokalerna kommer att spela en central roll för att möjliggöra de kreativa processer som kommer att ske här och sedan visas upp på utställningar, säger Ivar Björkman, ansvarig för verksamheten och tidigare rektor på Konstfack.

Uppdragsgivare, politiker och beslutsfattare står redan nu på kö för att få nya förslag på lösningar från OpenLab. Utbildningens nya lokaler tas i bruk i januari 2014.

BSK Arkitekter startade 1966 och har idag 45 medarbetare. BSK Arkitekters Inredningsstudio arbetar med utformning av personliga och varumärkesstärkande miljöer för butiker och kontor. Exempel på kunder är Mojang, Vasakronan, DICE, EQT Partners och Odd Molly´s flagship store. BSK ingår i Arcona-koncernen och har en omsättning på 45 MSEK.