Svensk-italienskt samarbete bakom Michael Kors flagship store

Svensk-italienskt samarbete bakom Michael Kors flagship store

Den 19:e december öppnar Nordens första Michael Kors-butik när deras flagship store slår upp portarna på Biblioteksgatan i Stockholm. Det är BSK Arkitekter i samarbete med det italienska arkitektkontoret CLS Architetti som haft prestigeuppdraget att inreda butiken.

- Vi tillsammans med CLS Architetti är självklart stolta över att vara med och introducera Nordens första Michael Kors-butik. Butiken har en stilren design som skapar en inspirerande miljö och samspelar med Michael Kors klassiska och eleganta tänk, säger Carl-Michael Bonde, uppdragsansvarig arkitekt på BSK Arkitekter.

Michael Kors är en av modevärldens mest kända designers och välkända personer som exempelvis Michelle Obama och Jennifer Lopez har burit hans kreationer. Tills nu har hans kläder endast funnits i utvalda butiker i Norden, men från och med den 19:e december kommer alltså Stockholms julklappsshoppare att kunna ta del av en helt Michael Kors-dedikerad butik.

- Butiken kommer att bli väldigt exklusiv och elegant med yttre brons och mässing glaspartier och plankpolerade rostfria inredningsdetaljer. Vi har arbetat i nära samarbete med CLS Architetti för att skapa en stilren butik som passar in i den modegata som har utvecklats på Biblioteksgatan.

BSK Arkitekter startade 1966 och har idag ca 55 medarbetare. BSK Arkitekters Inredningsstudio arbetar med utformning av personliga och varumärkesstärkande miljöer för butiker och kontor. Exempel på kunder är Atrium Ljungberg, Odd Molly´s flagship store, DICE, Electronic Arts, EQT, Mojang och Propellerhead Software.