Starkt engagemang för industrinära forskning hos nya hedersdoktorer

Helena Olá och Martin Wallin, båda verksamma vid Ericsson i Karlskrona, har starkt bidragit till BTH:s position inom mjukvaruområdet och datavetenskap samt till den industrinära forskningen som är BTH:s kännetecken. De uppmärksammas nu för sitt engagemang och utses till hedersdoktorer. Utnämningen sker formellt den 8 oktober.

Vid BTH:s akademiska högtid den 8 oktober kommer två nya hedersdoktorer att högtidligt uppmärksammas:

Helena Olá utses till hedersdoktor för sitt engagemang och stöd i uppbyggnaden av BTH:s spjutspetsforskning inom programvaruteknik och datavetenskap. Helenas, och genom henne Ericssons, engagemang att aktivt lyfta industrins behov och bidra med en konstruktiv framtidsvision har starkt bidragit till de framgångar som BTH har haft under det senaste decenniet, speciellt inom programvaruteknik.

Helena har som tekniker, och i sin roll som Head of Development Unit på Ericsson, varit en stabil kraft för att etablera ett långsiktigt och ömsesidigt fördelaktigt samarbete mellan Ericsson och BTH. Hon har även varit direkt aktiv genom att konstruktivt samarbeta med att sätta forskningsagendor och genom innovativt utmanande uppmuntra till nytänkande.

Martin Wallin utses till hedersdoktor för sina insatser och sitt engagemang för att industri och akademi ska samarbeta inom forskningen i industriell storskalig mjukvaruutveckling, programvaruteknik, datavetenskap och mjukvaruintensiva produkter och tjänster. Samarbetet leder till mer industrirelevant forskning av hög kvalitet och med nya perspektiv, vilket även får positiva effekter på företagens mjukvaruutveckling.

Martin har sedan millennieskiftet arbetat för, och säkerställt, att Ericsson deltar i samarbeten med BTH i en mängd olika forskningsinitiativ. Han var även drivande i etableringen av Ericsson Space på BTH – ett labb som fungerar som en mötesplats för studenter, forskare och företag där ny mjukvaruteknik skapas.

Se samtliga hedersdoktorer vid BTH

För mer information, kontakta professor Lars Lundberg via e-post: lars.lundberg@bth.se eller via telefon:0455-38 58 33.

• forskning

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, är en av Sveriges tydligast profilerade högskolor där samhällets digitalisering och hållbarhet står i fokus. BTH startade 1989 och har idag drygt 5 000 studenter och 450 anställda.

BTH fick 1999 rätt att ge doktorsexamen inom teknik och vi bedriver idag forskarutbildning inom områdena IT med tillämpningar respektive Planering och management. Forskning utgör en tredjedel av vår verksamhet.

BTH har två moderna campus i Blekinge: huvudcampus Campus Gräsvik i Karlskrona samt Campus Karlshamn. Båda ligger i vacker kustmiljö vid havet.