Stöd i planeringen och i processen vid övergång till hållbar mobilitet

Det finns många utmaningar relaterade till hållbar mobilitet. Ny forskning vid Blekinge Tekniska Högskola, BTH, presenterar ett metodikstöd som kan användas vid dialoger med intressenter då strategisk planering för övergång till hållbar mobilitet genomförs.

Det finns många hållbarhetsutmaningar relaterade till mobilitet. En av de största utmaningarna är den nödvändiga minskningen av utsläppen av växthusgaser där transportsektorn står för de största utsläppen. Att planera övergång till hållbar mobilitet är dock en omfattande process som involverar många intressenter. De som planerar en övergång till hållbar mobilitet ska dessutom underlätta för deltagandeprocesser i planeringen. Det saknas dock stödjande verktyg som för att genomföra den här typen av reflekterande dialoger med flera intressenter.

I en avhandling i ämnet strategisk hållbar utveckling presenterar Varvara Nikulina ett ramverk som hjälper till att förbereda och genomföra dessa processer på ett effektivt och inkluderande sätt samt en snabb metod för scenarioplanering.

Hon presenterar även ett verktyg som erbjuder en strukturerad översikt över hållbarhetsmål och etablerar länkar mellan dessa mål och de intressenter som har befogenhet och legitimitet att agera på dem. Verktyget hjälper dessutom beslutsfattare att arbeta med de mest relevanta hållbarhetsmålen.

Disputationen är öppen för allmänheten.

Dag: Fredagen den 9 juni
Tid: Kl 09:00
Plats: Sal J1630, BTH, Campus Karlskrona eller via Zoom.

För mer information, kontakta Varvara Nikulina (engelsktalande) via e-post: varvara.nikulina@bth.se Länk till avhandlingen.

• forskning

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, har en tydlig profil; digitalisering och hållbarhet, som genomsyrar hela verksamheten.

Vårt uppdrag är att bidra till en hållbar samhällsutveckling genom högre utbildning, forskning och innovation. Vi bedriver utbildning och forskning inom områden där samhället har stora behov.

BTH startade 1989 och har idag drygt 6 000 studenter och cirka 500 anställda. BTH är idag bland de bästa i världen inom mjukvaruutveckling och hållbar utveckling.

BTH fick 1999 rätt att ge doktorsexamen inom teknik och vi bedriver idag forskarutbildning inom flera områden. Forskning utgör en tredjedel av vår verksamhet.

BTH har två campus i Blekinge: huvudcampus är Campus Karlskrona samt Campus Karlshamn. Båda ligger i vacker kustmiljö vid havet.