Folkbiblioteket: poesi om en av våra stora mötesplatser

Språkkafé, röstlokal, lekplats, debattforum. Folkbiblioteket, Sveriges mest spridda kulturinstitution, har blivit en allt viktigare mötesplats. En öppen plats där idéer och människor kan träffas.

”Folkbiblioteket är den vackraste samhällsinrättningen jag vet. En plats dit du kan komma som du är, börja spinna på en tråd och väva dig en klädnad av nyfikenhet”, säger bibliotekarien, poeten och författaren Gunnar Källström.

Människan har liknats vid en bok, en historia väl värd att berätta. I lyriksamlingen Folkbiblioteket utvidgar Gunnar Källström det begreppet och leker med tanken att vi inom oss bär på bibliotek som vill bli besökta.

I folkbiblioteket lånade jag mitt liv

Lånetiden är tydligen hemlig

och jag förväntas skriva innehållet själv

De har tagit bort alla förseningsavgifter

men allt ansvar vilar på låntagaren

– Ur Folkbiblioteket

Men Folkbiblioteket är också en vardaglig nära skildring av en av vår tids största mötesplatser; en sorts kärleksförklaring till det gemensamma rummet.

På förmiddagen var det en besökare i konsthallen

Hon gick in klockan 10.03

och kom aldrig tillbaka

11.35 kom det ut en helt annan människa

– Ur Folkbiblioteket

Gunnar Källström (f. 1967) är bosatt i Åmål där han arbetar som bibliotekarie, författare

och visartist. Folkbiblioteket är hans tredje bok.

Varje dag är en simskola där vi försöker lära oss leva med tanken på att vi ska drunkna

För recensionsex: kontakta btjforlag@btj.se

Folkbiblioteket
Gunnar Källström
59 sidor
ISBN: 978-91-7018-834-3
Releasedatum 2019-09-15

• Bibliotek, museum

• Åmål

BTJ är en helhetsleverantör av informationstjänster och medieprodukter. Genom att berika och leverera media och digitala informationstjänster förenklar och sparar BTJ resurser åt bibliotek, företag, skolor, universitet, högskolor och övriga organisationer samt verksamheter med behov av effektiv informationsförsörjning. BTJ är ett privatägt företag med cirka 80 medarbetare som omsätter omkring 200 MSEK. Vårt huvudkontor ligger i Lund.

Nora Lindqvist

Redaktör BTJ Förlag 046-180166