Pressmeddelande -

BuildingClouds Experience möjliggör för lärare och elever att virtuellt utforska sin framtida skola

På Sigfridsborgsskolan i Nacka kommun får både personal och elever utforska och uppleva sin framtida skola med hjälp av BuildingClouds Experience. Det är den digitala tvillingens interaktiva virtuella verklighet som gör det möjligt att visualisera, granska och utveckla projekt tillsammans. Alla projektets intressenter kan involveras och får ett tydligt förståelse för projektet.

BuildingExperience har gjort det möjligt för personalen och eleverna på Sigfridsborgsskolan i Nacka kommun att ta en rundtur genom hela byggnaden innan den ens är färdigbyggd. Lösningen är särskilt värdefull under pandemin och låter både lärare och elever utforska sin framtida skola utan att någonsin behöva lämna sina hem. Lärare kan utforska klassrummens, arbetsrummens och fikarummens, samt andra utrymmens, funktioner och utformning, medan eleverna kan mötas upp och kolla in sina klassrum och skolgården. Genom att mäta utrymmen och gå genom byggnaden kan personalen planera hur den ska möbleras och hur lång tid det tar att ta sig från en plats till en annan. Allt sker via strömning i webbläsaren och det behövs varken ytterligare mjukvara eller plugins. “Att kunna gå runt i skolan virtuellt ger en helt annan insikt än att bara titta på en ritning, det ger en mycket större känsla för huset, rummen och miljön. Spelet är ett mycket fint sätt att på ett modernt sätt presentera en byggnad, i det här fallet Sigfridsborgsskolan. Spelet ger lärare och pedagoger möjlighet att ”besöka” skolan tillsammans med eleverna innan flytten sker. Detta skapar en fantastisk förförståelse som tryggar eleverna inför en stor omställning. Spelet lockar även eleverna att själva kunna ”besöka” skolan på ett lustfyllt sätt samt i ett media som eleverna är vana vid. Spelet ger stora möjligheter!” Säger Anne Sjö rektor för Älta rektorsområde.

De flesta människor lär sig bäst av praktiska erfarenheter och det finns aspekter av en byggnadsdesign som är svåra att verkligen förstå tills de faktiskt tar form. Den virtuella verkligheten förser alla multidisciplinära team med medlen att samarbeta, och tillåter därmed alla involverade parter att skapa bättre byggnader. Den virtuella verklighet som skapas i BuildingExperience möjliggör att faktiskt gå in i och genom utrymmena och inspektera varenda detalj för att upptäcka och lösa eventuella konflikter och problem innan konstruktion påbörjats. Därmed sparas både tid och pengar. Under designfasen, då samarbete är ett avgörande inslag, kan intressenter erfara, granska och utvärdera designidéer, tillsammans och samtidigt, i den virtuella upplevelsen på mobila och stationära enheter, samt med VR-glasögon. ”Vi har använt BuildingExperience i alla de skolprojekt i Nacka som varit del av Nacka Strategisk Partnering (NSP), vilket är ett långsiktigt samarbete mellan NCC och Nacka kommun, och inkluderade 14 projekt totalt. Målet var att undanröja hinder och diskutera byggnadens designförslag med lärarna. De senaste fem åren har jag visat våra designförslag till alla lärare med hjälp av BuildingExperience för att få feedback. Idag kan vi äntligen uppleva den virtuella Sigfridsborgsskolan tillsammans med lärare och elever, med flera deltagare, var man än är”, säger Sven Staiger, senior arkitekt och VD för Scharc Group.

Informationen som är tillgänglig i BuildingExperience kommer direkt från IFC-modellen (BIM) eller BIMs designverktyg. I och med att BIM är del av den digitala tvillingen är BuildingClouds mål att ansluta realtidsdata även till BuildingExperience, vilket inkluderar sensordata som temperatur, fukt, luftkvalitet och ljud. Teknologin kan användas till att designa och bygga bättre byggnader till reducerade kostnader genom att använda insamlad och analyserad data för att förbättra planering, genom att övervaka byggnaderna under sin livscykel.