Antiksugna svenskar köper allt mer på nätauktioner

Det senaste året har svenskarna handlat för nästan 295 miljoner kronor på Bukowskis nätauktion, vilket innebär en ökning med 18 procent jämfört med året före. Per person räknat spenderar Stockholmarna mest pengar på nätauktioner, medan västernorrlänningarna spenderar minst.

– Sverige har snabbt blivit världsledande på nätauktioner, något som håller på att förändra antikmarknaden både för konsumenter och för handlare. Tidigare var branschen svårtillgänglig, men nätauktionerna har gjort antikviteter åtkomliga för alla, säger Anna-Karin Laurell, vd på Bukowskis.

Från september 2014 till augusti 2015 köptes i Sverige drygt 77 000 föremål till ett värde av nästan 295 miljoner kronor på nätauktionen Bukowskis Market. Det kan jämföras med 65­ 000 föremål till ett värde av nästan 249 miljoner kronor under samma period året innan. Svenskarna har alltså spenderat 18 procent mer på nätauktioner det senaste året än året dessförinnan.

En jämförelse mellan länen visar att Stockholmarna, per person räknat, spenderar i särklass mest pengar på nätauktioner. Även östgötarna och skåningarna handlar mycket antikviteter på nätet. Västernorrlänningarna spenderar minst på nätauktioner.

– Kunderna är numera vana att handla på nätet och de vill ha möjlighet att köpa föremål dygnet runt och året om. Och med 14 dagars ångerrätt är konsumentskyddet starkt också vid nätauktioner, säger Anna-Karin Laurell, vd på Bukowskis.

Nätauktionerna har de senaste åren tagit över stora delar av marknaden från de traditionella auktionerna. För Bukowskis kom 50 procent av auktionsinkomsterna 2014 från nätauktioner.

– Sedan vi startade vår nätauktion år 2009 har många av de som tidigare handlade via fysiska auktioner i stället börjat köpa och sälja via internet. Samtidigt har vi nått allt fler yngre människor, privatpersoner och utländska aktörer, säger Anna-Karin Laurell, vd på Bukowskis.

Fakta nedan

• Bilder på det dyraste föremålet köpt i varje län
  • Totala inropssummor per län
  • Sju tips för budgivning på nätauktioner
  • Fakta om nätauktioner

Bilder på det dyraste föremålet köpt i varje län

Det dyraste sålda föremålet på Bukowskis Market i Sverige under perioden september 2014 till september 2015 köptes av en person i Västra Götaland och kostade 196 000 kronor. Bild på dyrast inköpta föremål i vart och ett av Sveriges 21 län finns här.

För mer information, kontakta:

Anna-Karin Laurell, vd, 08-614 08 55, anna-karin.laurell@bukowskis.com
Paulina Sokolow, kommunikationsansvarig, 070-267 09 23, paulina.sokolow@bukowskis.com

Totala inropssummor per län på Bukowskis Market
19 Norrbotten 4 760
20 Västerbotten 4 440
21 Västernorrland 4 340

Sju tips för budgivning på nätauktioner

1. Be auktionsfirman om information. Ta kontakt med auktionsfirman och be att få detaljer om defekter och slitage på föremålet du är intresserad av.
  2. Bestäm var din gräns går. Minska risken för att bli fartblind genom att redan innan du börjar bjuda bestämma dig för hur mycket du är beredd att ge.
  3. Glöm inte övriga avgifter. Det tillkommer en provisionsavgift som baseras på försäljningspriset och en slagavgift. I vissa fall tillkommer avgift för så kallad följerätt.
  4. Lägg ett lågt första bud. Lägg ett lågt första bud så att du får automatiska påminnelser när någon annan bjuder över.
  5. Vänta inte för länge med det sista budet. Lägg ditt sista bud något tidigare än under auktionens sista minut, eftersom bud under den sista minuten ofta innebär att budgivningen förlängs med 2–3 minuter.
  6. Lägg ett maxbud. Om du inte kan delta i slutet av budgivningen kan du lägga ett maxbud, så att auktionshuset automatiskt lägger bud åt dig upp till ditt maxbud.
  7. Handla med säkra betalsystem. Se till att det finns ett säkert betalsystem som innebär att säljaren får sina pengar först när varan har levererats.

Fakta om nätauktioner

• Auktioner på nätet kallas internationellt onlineauktioner.
  • Nätauktioner har funnits sedan slutet av 1990-talet.
  • På nätauktionerna säljs allt ifrån konst och antikviteter till bruksföremål, möbler och samlarföremål.
  • Objekten säljs ofta löpande, antingen varje dag i veckan eller vid ett specifikt tillfälle varje vecka eller månad.
  • Auktionerna pågår i regel 1–14 dagar.
  • Om man ångrar sitt köp på en nätauktion gäller 14 dagars ångerrätt.
  • De största nätauktionssajterna i Sverige är, utan inbördes rangordning, Auktionshuset i Solna, Bukowskis Market och Stockholms Auktionsverk Online/Lauritz.

• nätauktion
  • konsthantverk
  • konstmarknad
  • svensk konst
  • antik
  • antikviteter
  • konsumtion

Bukowskis är störst i Norden på kvalitetsauktioner. Kontor finns i Stockholm, Göteborg, Malmö, Norrköping samt Helsingfors. Hos Bukowskis finns Sveriges främsta experter inom klassisk, modern och samtida konst samt design och konsthantverk. VD är Anna-Karin Laurell.