Bonhams förvärvar franska auktionshuset Cornette De Saint Cyr

Pressrelease Bonhams - London

Bukowskis ägare Bonhams fortsätter sin expansion och presenterar ytterligare ett förvärv i det franska auktionshuset Cornette de Saint Cyr. Ekonomiska villkor delges inte. Cornette de Saint Cyr kommer framåt att heta Bonhams Cornette de Saint Cyr. Cornette de Saint Cyr grundades 1973 och är ett mycket respekterat auktionshus grundat av Pierre Cornette de Saint Cyr. Pierres söner, Arnaud, VD, och Bertrand, chef för försäljning, fortsätter familjetraditionen genom att stanna kvar i bolaget.

Med sin bas på Avenue Hoche i Paris och ett imponerande auktionshus i Bryssel, är Cornette de Saint Cyr känt i hela auktionsvärlden för sina högprofilerade försäljningar, såsom Alain Delons Collection of Abstract Art (2007); Den fransk-japanska målaren Foujitas gods (2011) och möblerna och inredningen från Hotel Royal Monceau (2008); samt couturekollektionen som tillhör Hélène Rochas (2016).

Den kommande prestigefulla auktionen av Robert & Jean-Pierre Rousset Collection of Asian Art: A Century of Collecting kommer att äga rum i oktober 2022 och är från den personliga samlingen av den berömda tregenerationsfamiljen Rousset.

Förvärvet kommer att bygga vidare på Bonhams portfölj i Frankrike – auktionshuset utökade sin franska verksamhet genom att öppna en försäljningslokal i Paris i Rue de la Paix i september 2021. Det kommer också att vidga Bonhams europeiska närvaro för att stödja ytterligare tillväxt i företagets nätverk i Europa och internationellt.

- Cornette de Saint Cyr är ett av de mest omtyckta auktionshusen i Frankrike. Precis som Bonhams har det sina rötter i en familjetradition – och vi är glada över att Arnaud Cornette de Saint Cyr stannar kvar som VD. Precis som sin far före honom har Arnaud utvecklat ett företag som några av de mest högprofilerade säljarna i Frankrike har anförtrott sina samlingar åt. Bonhams förvärv av ett så prominent auktionshus är en viktig del av vår strategi att utveckla Bonhams till en verkligt global aktör med en närvaro i USA, Europa och Asien, säger Bruno Vinciguerra, VD för Bonhams.

- Det finns en enastående synergi mellan Bonhams och Cornette de Saint Cyr, särskilt i det sätt som de båda företagen sätter kunden i centrum. Detta nya äventyr kommer att hjälpa det auktionshus som min far grundade att gå från klarhet till klarhet. Vi är mycket stolta över vad vi har uppnått och ser mycket fram emot att arbeta med Bonhams för att främja våra mål och öka vår internationella räckvidd, säger Arnaud Cornette de Saint Cyr, VD för Cornette de Saint Cyr.

Bonhams förvärvades av det brittiska private equity-företaget Epiris i september 2018. Sedan dess har det gjorts betydande investeringar på Bonhams inom områdena digital, marknadsföring och rekrytering.

För pressbilder, vänligen se länk: https://bonhams.box.com/s/0x8vbzp2azvdw8jpz8v8oj8e9abd287a

Marknadsplatsen för konst och design av kvalitet.