En raritet från Firma Svenskt Tenns tidiga produktion

Efter att säsong efter säsong har skapat nya världsrekord för Josef Franks unika skåp är Bukowskis nu stolta över att för våren 2023 presentera ytterligare en raritet av Josef Frank, det så kallade ”Rosenskåpet”.

Detta skåp som beställdes av Elsa von Rosen är sannolikt en specialbeställning. Skåpet påminner om modellnummer 522 som formgavs år 1934-1935, den modellen är betydligt mindre till storleken med höjd 120 cm och bredd 80. Att jämföra med detta skåp som är 140 cm högt och 120,5 cm brett.

Skåpet är klätt med ett chintztyg som för tankarna till 1930-1940-talets mer glamorösa och generösa interiörer än vad som vanligtvis förknippas med svensk inredning vid denna tid. Den rikt blommande ytan för tankarna snarare till periodens amerikanska inredning. Det är inte förvånande att det var grevinnan Elsa von Rosen, en kvinna med möjlighet till ett internationellt perspektiv, som beställde skåpet i detta utförande. Det färgrika är naturligtvis också symtomatiskt för Firma Svenskt Tenn, Estrid Ericson och Josef Frank och de interiörer vi sedan 1930-talets mitt och än idag förknippar med inredningar som bär den firmans signatur.

Skåpet säljs under vårens Modern Art + Design den 16 maj.

Visning 11 – 15 maj, Berzelii Park 1, Stockholm.

Auktion 16 – 17 maj, Arsenalsgatan 2, Stockholm.