Katalogen är här - Modern Art + Design

Bukowskis Modern Art + Design presenterar flertalet verk av internationellt betydande konstnärer såsom Maurice Utrillo, Pablo Picasso, Bernard Buffet, Arman, Victor Vasarely, samt svenska banbrytande verk av Isaac Grünewald, Olle Baertling, Gösta Adrian-Nilsson och Sigrid Hjertén. I höstens auktion kan vi glädjande presentera flera betydande samlingar, inte minst Lars Wetterlings Samling, vars första del såldes framgångsrikt under Contemporary Art & Design. Kärleken till och nyfikenheten på konsten lever fortfarande kvar. Vid ett samtal alldeles nyligen med Lars talar han om hur hans nyfikenhet och känsla för när konsten bränner till och berör genomsyrar hela hans omfattande samling. Upptäck även en betydande privat samling verk av Einar Jolin.

Bukowskis även denna säsong presentera ett mästerverk av Josef Frank. Skåpet ”Apskåpet”, som troligtvis är en specialbeställning är unikt i sitt slag och i dagsläget känner vi endast till detta fina exemplar. I våras såldes ett skåp i liknande utförande men med ett annat motiv till ett rekordpris på 3.6 MSEK, tillika den dyraste svenska 1900-talsmöbeln någonsin såld på auktion. Unikt för höstens rika designavdelning är också en privat samling Svenskt Tenn-föremål som presenteras i ”Hildur Hansson Collection”, från en god väninna till Estrid Ericson.

Bukowskis designavdelning bjuder även på flera internationellt eftertraktade föremål från våra främsta 1900-tals formgivare såsom exklusiva och unika föremål av Axel Einar Hjorth, Uno Åhrén & Anna Petrus, Hans Hedberg, Stig Lindberg, Firma Georg Jensen och inte minst en stor kurerad samling armaturer från Arvid Böhlmarks lampfabrik.

På höstens Modern Art + Design kan vi även presentera den uppmärksammade fåtöljen ”Cavelli”, av Bengt Ruda för IKEA, som i en tidigare auktion uppnådde nytt världsrekord på Bukowskis.

Se hela katalogen här - https://www.bukowskis.com/sv/a...

Marknadsplatsen för konst och design av kvalitet.