Pressmeddelande —
Vattenförbrukningen minskade i Burlöv under april och maj
Enligt senaste statistiken från VA SYD, som levererar vatten till kommunen, framkommer det att förbrukningen minskat under april och maj månad. Siffrorna jämförs med ett medelvärde från de fem senaste åren och leveransen till Burlöv ligger en bra bit under.
– Det är en positiv utveckling som visar att våra gemensamma insatser för att spara på vattnet har gett resultat, säger tillförordnad kommundirektör Mats Jönsson. Nu gäller det att hålla i och hålla ut så att vi fortsätter att vara återhållsamma med hur vi använder vårt dricksvatten.
Minskningen i VA SYD:s medlemskommuner hänger sannolikt samman med såväl svalare väder och regnskurar som faktiska sparåtgärder i hushåll och verksamheter. Samtidigt väntar nu midsommar, varmare temperaturer och semestertider. Det finns risk för att vattenanvändningen ökar igen. Josefin Barup, dricksvattenchef på VA SYD, hoppas att vattenanvändningen ska sjunka ytterligare och att sommarens vattenleverans ska kunna ligga på ungefär samma volymer som under vintern.
– Vi behöver spara ungefär 20 % mot en vanlig sommar. För hushållen innebär det att om alla sparar 25 liter om dagen så klarar vi vattenbristen. Duscha tre minuter kortare, samla regnvatten för att vattna i trädgården, fyll tvättmaskinen ordentligt innan du kör den, säger Josefin Barup.
Den minskade förbrukningen ger hopp, men det är viktigt att vi inte slappnar av. Genom att fortsätta vara medvetna i vår vattenanvändning kan vi tillsammans bidra till att nivåerna hålls nere även under sommarens varma perioder.
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
Regioner
Den lilla kommunen med de stora möjligheterna genom hela livet.