Upphovsperson: Bengt Lindroos

Nominerade till Kasper Salin-priset presenteras vid Business Arena Umeå

Sveriges Arkitekter delar varje år ut Kasper Salin-priset till ett svenskt byggnadsverk eller grupp av byggnader av hög arkitektonisk kvalitet. I år lyfts 2019 års nominerade på Business Arena Umeås Framtidsforum kl. 12.10.

Nominerade 2019:
Adolfsbergsskolan – Knivsta  – LLP arkitekter
Kv. Stenhöga – Solna – Tham Videgård
Brunstorp bostadskvarter – Huskvarna – Arrhov Frick
Brf Viva – Göteborg – Malmström Edström

Adolfsbergsskolan, Knivsta, Arkitekt: LLP arkitekter
Motivering: Genom stark samverkan mellan arkitekt och beställare har planlösningar tagits fram utifrån funktionsdialog. Resultatet är en robust, tydlig skola med ljusa och generösa ytor som landar väl i landskapet. Med hög inlevelse och ett pragmatiskt förhållningssätt till en låg budget tillför Adolfsbergsskolan många kvaliteter och upplevelser för såväl stadsdelen som för dess elever och personal.

Kv. Stenhöga, Solna, Arkitekt: Tham Videgård
Motivering: Som tillägg i en stadsdel under utbyggnad markerar kontorsbyggnaderna en central punkt i kvarteret. Tydligt skulpterade volymer, fasader i ljust tegel, eleganta detaljer, goda ljusförhållanden och stora stadsmässiga och rumsliga kvaliteter bidrar till ett trivsamt kvarter. Alla tak nyttjas och hållbarhet präglar byggnaden som har ambition att hålla över lång tid.

Brunstorp bostadskvarter, Huskvarna, Arkitekt: Arrhov Frick
Motivering: På tidigare ratad tomt, intill E4 utanför Huskvarna, åstadkommer arkitekten attraktiva bostäder mot ny målgrupp. Genom tät dialog mellan arkitekt, byggherre och konstruktör skapas specifik typologi med stora lägenheter – som komplement till utbudet villor i området. Loftgångar och inklädda entréer används som bullerskydd samtidigt som balkonger och terrasser öppnar upp mot Vättern. Projektet visar möjligheter och alternativ för dagens bostadsbyggande.

Brf Viva, Göteborg, Arkitekt: Malmström Edström
Motivering: Arkitekten har skapat ett komplex – med många bostäder och lokaler på en otillgänglig sluttning och med hållbarhetsfokus kopplat till projektet. Tydliga sekvenser av privata och mer offentliga zoner samt generösa gemensamma lokaler som vinterträdgård, cykelgarage och arbetsplatser, liksom de gårdar som binder samman byggnaderna till en sammanhållen helhet tillför platsen stora kvaliteter.

Mer om priset
Sveriges Arkitekters Kasper Salin-pris grundades 1962 och är hela Sveriges äldsta och mest prestigefyllda arkitekturpris. Priset går till årets bästa byggnad eller grupp av byggnader – till huset, inte till arkitekten eller byggherren. Priset består av en bronsrelief som är utformad av arkitekt Bengt Lindroos (1918–2010) och fästs på den prisade byggnaden. Priset delas sedan ut på Arkitekturgalan, i Stockholm den 10 mars.

För mer information besök: https://www.arkitekt.se/kasper-salinpriset/ eller kontakta Elisabet Näslund, presschef, Sveriges Arkitekter, 076 136 77 33.

För pressackreditering till Business Arena Umeå, vänligen kontakta:
Maja Nicklasson, maja.nicklasson@fastighetsnytt.se, 070 003 35 42.