Hilda Hultén, chefredaktör för Intelligent Logistik, deltar på Business Arena Göteborg för att bland annat dela ut priset Sveriges bästa logistikläge 2019.

Prestigefyllt logistikpris delas ut på Business Arena Göteborg

Tidningen Intelligent Logistik rankar årligen Sveriges bästa logistiklägen och 2019 tog Göteborg hem segern – för 14:de gången. Priset delas ut på Business Arena Göteborg 16 maj – fastighets- och samhällsbyggnadssektorns ledande mötesplats.

Priset ”Sveriges bästa logistikläge” har delats ut sedan 2005 och vinnarkandidaterna utreds från en mängd kriterier såsom infrastruktur, godsflöden, kompetens, etableringstakt och tillgång till mark. Göteborg har länge legat etta på Intelligent Logistiks toppranking och kammat hem priset alla år som priset delats ut.

- Det känns fantastiskt kul att återigen få uppmärksamma Göteborg som logistikläge och dela ut det här priset på Business Arena, säger Intelligent Logistiks chefredaktör Hilda Hultén.

Göteborg har de senaste åren stått för en stor del av Sveriges tillkommande logistikytor, närmare 700.000 kvadratmeter har byggts i regionen mellan 2014 och 2019. Staden har också Nordens största containerhamn, väl utbyggd infrastruktur med Europavägar och tågpendelsystem. Dessutom har Göteborg starka akademiska fästen inom logistik med Göteborgs universitet och Chalmers Tekniska Högskola.

Men framgångar för utmaningar med sig betonar Intelligent Logistiks chefredaktör Hilda Hultén:

- Regionens starka tillväxt inom logistik innebär att Göteborg måste jobba ännu hårdare för att hålla staden och infrastrukturen fungerande. Det finns mycket att förbättra, inte minst måste staden få upp logistikmark högre på dagordningen och samarbeta närmare med hela regionen för att tillgodose marknadens behov. Annars är risken att tillväxten stryps, vilket skulle drabba näringslivet i hela landet.

Priset delas ut klockan 12.45 den 16 maj på Business Arena Göteborg som arrangeras på Svenska Mässan. Priset mottas av Göteborgs Hamns hamnutvecklingschef Arvid Guthed.

För mer information om priset Sveriges bästa logistikläge 2019, kontakta:
Hilda Hultén, chefredaktör, Intelligent Logistik: hh@intelligentlogistik.se / 070-477 59 04
Gustaf Berencreutz, marknadschef, Intelligent Logistik: gb@intelligentlogistik.se / 070-730 3521

Är du journalist och intresserad av att bevaka Business Arena Göteborg? Hör av dig till ansvarig kommunikatör Veronica Pettersson för ansökan om pressackreditering: veronica.pettersson@fastighetsnytt.se / 073-558 65 71

Mer om logistik i Göteborg
På Business Arena Göteborg finns möjlighet att fördjupa sina kunskaper om Göteborgs hamn och dess potential lokalt, nationellt och globalt. Medverkande talare under det fördjupande seminariet ”Hur maxar man hamnens potential?" är bland andra Henrik Roderhult från Newsec, Hans Sahlin från Castellum och Arvid Guthed från Göteborgs hamn. Hilda Hultén modererar.