NYA ÄGARE TILL XL-BYGG SPILLERSBODA

Byggvaruhandeln i Spillersboda byter ägare from den 1 februari 2016. XL-BYGGPARTNER som ägt och drivit verksamheten sedan 2012 har sålt rörelsen till två anställda i företaget, Linus Carling och Arne Landberg.

Anledningen till att vi säljer verksamheten är att den inte passar in i vår nya tydliggjorda strategiska plan för XL-BYGGPARTNER. Vi är ett företag som fullt ut fokuserar på proffsbyggare i Stockholms närområde. Där har vi redan nu en mycket stark ställning och där får vi bäst synergieffekter med vårt nyligen utbyggda logistikcenter i Segeltorp.” säger Bobi Wallenberg, VD på XL-BYGGPARTNER.

Det känns särskilt roligt att det blev kompetent och uppskattad personal inom bolaget som förvärvade vår verksamhet, det ger utmärkta förutsättningar för en god överlämning och en fin framtid för Spillersboda byggmarknad. Det är även positivt för XL-BYGG kedjan eftersom anläggningen kommer att förbli medlem i XL-BYGG.” fortsätter Bobi.

XL-BYGGPARTNER har efter avyttrandet av Spillersboda, 4 renodlade proffsbutiker i Stockholmsområdet. Butikerna ligger i Segeltorp, Tullinge, Sorunda och Vaxholm. I Segeltorp finns dessutom ett logistikcenter och ett huvudkontor för bolagets verksamhet. Totalt omsätter XL-BYGGPARTNER cirka 200 miljoner SEK och är ungefär 50 anställda. Verksamheten i Spillersboda omsätter cirka 20 miljoner SEK med fem medarbetare.

-”Nu ska vi fortsätta vår tillväxtresa på den marknad vi valt att fokusera på – proffsbyggare i Stockholms närområde. Vi har haft ett rekordår 2015 med mycket god lönsamhetsutveckling. Detta tillsammans med att vårt bolag har en välbyggd intern struktur gör att vi är väl förberedda för att expandera, organiskt och genom förvärv inom vårt fokusområde.” avslutar Bobi.

• spillersboda