Joel Spångby Nässjö Kommun, Elisabeth Dahlgren ByggArvid, Claes Johansson NNABS, Linda Brathagen Fritzøe Eiendom, Petter Falkgård Andersen Fritzøe Eiendom, Per Walfridsson ByggArvid, Carl-Johan Dahlin CEOS Fritzoes, Morten Hellner Fritzøe Eiendom

Nyhet -

ByggArvid har börjat byggnationen av produktionsanläggningen åt CEOS Fritzoe i Nässjö – ett symboliskt första spadtag har utförts

Byggföretaget ByggArvid AB är stolta över förtroendet att uppföra en produktionsanläggning åt Fritzøe Eiendom AB och CEOS Fritzoe i Nässjö. ByggArvid från Ulricehamn anordnade i veckan ett offentligt första spadtag vid projektet i Nässjö. Beställaren Fritzøe Eiendom från Norge och deras hyresgäst CEOS Fritzoe, Nässjö Näringsliv och Nässjö kommun var på plats för att se anläggningen ta form och för spadtaget. Anläggningen får en yta på 22 000 kvadratmeter och ska miljöcertifieras enligt BREEAM-SE nivå Excellent, en certifiering som ställer hårda krav på byggnadens miljöprestanda.

CEOS Fritzoe är marknadsledande inom försörjning av träbaserat skivmaterial och massivt trä till den svenska snickeri-, inrednings- och möbelindustrin. Anläggningen kommer utöka deras nuvarande produktion och den ska stå färdigställd och klar för CEOS Fritzoe att starta sin produktion i Nässjö till årsskiftet. Kontorslokalerna ska vara klara för inflytt i mars år 2024.

Carl-Johan Johansson, vd på CEOS Fritzoe, säger att flytten till Nässjö är en viktig förutsättning för företagets framtida utveckling.

- Här får vi möjligheten att bedriva vår verksamhet på ett bättre, effektivare och mer hållbart sätt, med fokus på utveckling och kundnytta. En av anledningarna till att vi valde Nässjö var att deras huvudsakliga verksamhet ligger i Forserum. Nässjö Kommun och Nässjö Näringsliv AB var också mycket aktiva och tillmötesgående i processen.

Utmed R40 i Nässjö växer anläggningen för Ceos Fritzoes produktion fram i rasande fart. Grunden är lagd och stommen börjar komma på plats vilket bidrar till en tydligare bild av hur resultatet kommer bli. Det är en solig men blåsig dag när ByggArvid anordnar grill lunch och ett första offentligt spadtag på plats vid byggarbetsplatsen.

Petter Falkgård Andersen, vd på Fritzøe Eiendom AB, säger att det är fantastiskt roligt att se projektet växa fram och att samarbetet med ByggArvid har varit uteslutande positivt.

- Det har varit ordning och reda från dag ett samt en hel del kloka frågeställningar, synpunkter och ändringar. Vi upplever att ByggArvid verkligen har bidragit på ett värdeskapande och förtroendegivande sätt i projektet.

När beställare och hyresgäst såg projektet på plats blev de mycket positivt överraskade över placeringen av byggnaden på tomten och dess synlighet från vägen. De är övertygade om att det kommer att vara mycket bra arbetsförhållanden för alla på CEOS när de flyttar in i denna nya byggnad.

Detta är det första projektet Fritzøe Eiendom AB genomför utanför Norge, men Petter Falkgård Andersen säger att deras värderingar och arbetssätt passar lika bra i Sverige som i Norge.

- Vår "förlängda arm" i projektet är byggledarföretaget BSV, men vi gillar också att vara nära i dessa projekt. Vi upplever samarbetet med BSV och ByggArvid som mycket positivt. Detta kommer att bli ett bra projekt för oss alla. ByggArvid har visat sig vara mycket strukturerade och lösningsorienterade och har en god kultur med mycket trevliga anställda. Det är människorna som gör jobbet. ByggArvid säger också öppenhjärtigt att de uppskattar utmaningar och det visar de genom att bygga en BREEAM Excellent-byggnad för oss. Detta kommer att vara en byggnad för framtiden.