Rasism och korruption i Almedalen

Rasism och korruption i Almedalen

Byggchefernas huvudfråga i Almedalen 2021: rasism inom samhällsbyggnad.
– Vår bransch är fantastisk på många sätt, säger Byggchefernas ordförande Kajsa Hessel. Men i den här frågan är det dags att steppa upp.

Almedalsveckan 2021 genomförs digitalt. Via sajten Almedalsveckan Play kan du kostnadsfritt ta del av samtliga seminarier, antingen live eller i efterhand.

Byggcheferna deltar i två programpunkter. Dels medverkar styrelseledamoten Jeanet Corvinius i Minskad korruption i byggbranschen – är visselblåsarskyddet nyckeln?, som Business Arena står bakom. Dels anordnar Byggcheferna seminariet Hur bygger vi bort etnisk diskriminering i samhällsbyggnadssektorn?.

Bakgrunden till seminariet om rasism är en Novusundersökning bland Byggchefernas medlemmar våren 2021. Resultatet kommer att redovisas i en ny rapport, som släpps strax före seminariet i Almedalen.

– Det här markerar starten på ett nytt viktigt arbete för Byggcheferna. När det gäller könsdiskriminering har vår bransch lyckats gå från låg till hög medvetenhet om värdet i ökad jämställdhet. Samma resa behöver vi göra inom etnisk diskriminering. Den resan börjar här, säger Kajsa Hessel.

HÖJDPUNKTER I ALMEDALEN
6 juli, 14.00–14.40: Hur bygger vi bort etnisk diskriminering i samhällsbyggnadssektorn? (Arrangör: Byggcheferna)
6 juli, 10.00–10.20: Minskad korruption i byggbranschen – är visselblåsarskyddet nyckeln? (Arrangör: Business Arena)
5 juli, 09.30–10.30: Ålderism utestänger chefstalanger (Arrangör: Ledarna)