Så här mäter du machoindex

Så här mäter du machoindex

Hur macho är din organisation? Det kan du räkna ut med hjälp av vår guide för machoindex.

Byggchefernas machoindex är ett nytt mätverktyg i kampen mot machokultur. Det lanserades i december 2020 genom rapporten Så mycket macho, som visade att samhällsbyggnadssektorn har ett machoindex på 46 procent.

Nu kan detta mätverktyg användas av alla. Med vår guide får du hjälp att sätta en siffra på machokulturen i din egen organisation.

Machoindex är utvecklat i samarbete med psykologen och forskaren Magnus Johansson vid Oslo Metropolitan University. Byggcheferna har valt att ta fram det för att machokulturen ses som en rotorsak till många av branschens utmaningar – däribland korruption, dödsolyckor i arbetet, ojämn könsfördelning och rekryteringssvårigheter. Med hjälp av detta mätvärde kan vi enklare se problemet, förstå vad det beror på och sträva efter en förbättrad siffra vid nästa års mätning.