Så påverkas vi av byggkrisen

Så påverkas vi av byggkrisen

Hur påverkas du av byggkrisen? Den frågan har drygt 3 000 byggchefer besvarat under april–maj 2023. Nu finns resultatet samlat i rapporten Hur slår byggkrisen?.

Rapporten bygger på en snabb Novusundersökning med fyra frågor. Den genomfördes mot bakgrund av branschens omtalade krisläge, för att ta reda på hur Sveriges byggchefer upplever situationen.

Enkäten skickades ut till samtliga medlemmar i Byggcheferna. Totalt valde drygt 3 000 personer att besvara den. Svaren visar bland annat följande:

• Hälften av alla chefer ser uppskjutna byggstarter som den största konsekvensen av byggkrisen.
• Fyra av tio chefer är oroliga för att medarbetare kan komma att sägas upp. Störst är oron i bygg och anläggning, där var femte verksamhet planerar uppsägningar.
• 35 procent av cheferna känner ökad stress på grund av den rådande krisen.

– Vår pulsmätning bland chefer pekar på att det just nu finns en stor oro för uppsägningar, men att det än så länge inte avspeglas i lika hög grad i form av planer på att säga upp folk. Det tolkar jag som att det kommer att bli betydligt värre till hösten, säger Byggchefernas ordförande Jeanet Corvinius.

Hela rapporten kan du läsa här.