Byggcheferna debuterar på Pride

Byggcheferna debuterar på Pride

För första gången deltar Byggcheferna, branschföreningen för ledare i samhällsbyggnad, i Pride Stockholm. På torsdag 1 augusti kl 14 pratar Byggchefernas ordförande Kajsa Hessel i Pride House på ett seminarium arrangerat av RFSL.

Unga väljer bort att arbeta i byggbranschen på grund av machokulturen. Vad behöver vi göra för att få branschen att bli ett självklart yrkesval för hbtq-personer? Det är frågan i fokus när Kajsa Hessel och tre andra branschrepresentanter samlas för att diskutera hbtq-personers inkludering i byggbranschen.

• Byggcheferna strävar efter en byggbransch där alla är lika välkomna. Inte i första hand av välvilja, utan för att det faktiskt är helt nödvändigt, säger Kajsa Hessel, ordförande i Byggcheferna.

Tidigare undersökningar bland Byggchefernas medlemmar visar att nästan varannan chef upplever fördomar mot homosexualitet i branschen. Lika många tror att företagen tappar kompetens på grund av en machokultur.

• Alla i ledande position kan göra stor skillnad och visa att byggbranschen är för alla. Därför deltar vi i år i Pride, säger Kajsa Hessel.

Fakta om seminariet

Rubrik: Vi behövs i byggbranschen

Tid och plats: torsdag 1 augusti kl 14 – 14.45 på Pride House, Clarion Hotel Stockholm, Ringvägen 98

Arrangör: RFSL

Paneldeltagare: Monica Westerberg, mångfaldschef Skanska, Maria Hernroth, hållbarhetschef Peab, Ays Alayat, ordförande i Kvinnors byggforum och Kajsa Hessel, ordförande i Byggcheferna

Moderator: Carlos Diaz, utbildare RFSL

För mer information: https://program.stockholmpride.org/sv/events/226/vi-behovs-i-byggbranschen

Byggcheferna är en branschförening inom Sveriges chefsorganisation Ledarna och består av 17 000 chefer och ledare inom samhällsbyggnadssektorn. Vi arbetar för en förändrad och förbättrad samhällsbyggnadssektor med goda förutsättningar för ett stimulerande och modernt ledarskap, där alla är lika mycket värda och arbetsmiljön den bästa – både för chefer och medarbetare. Läs mer på www.byggcheferna.se.