Stort grattis Stockholm Norviks Hamn, vinnare av Årets bygge 2021 i kategorin infrastruktur

Årets Bygge 2021: Stockholm Norvik Hamn vinner i kategorin infrastruktur

Tidningen Byggindustrins tävling Årets Bygge 2021 är avgjord. Det är ett projekt som har präglats av mycket god samverkan mellan alla aktörer som nu vinner branschens mest prestigefyllda pris i kategorin infrastruktur

Juryns motivering:

“Tillsammans med samtliga discipliner inom bygg– och anläggningsbranschen har mer än 40 olika entreprenörer deltagit i det mångåriga arbetet med att säkerställa försörjningen till Sveriges nav. Framgången för projektet är oklanderlig – både när det gäller budget och tidsplan. Och när arbetet slutligen kom i hamn under hösten 2020 kunde man räkna till tre mindre olyckor på 400 000 arbetade timmar.
Stort grattis Stockholm Norvik Hamn, vinnare av Årets bygge 2021 i kategorin infrastruktur.”

Läs hela Byggindustrins nomineringsartikel om Stockholm Norvik Hamn här: https://www.byggindustrin.se/b...

Entreprenörer: NCC, JM Entreprenad Terramare, NCC, JM, Veidekke, Broby Spår, MVB Öst, Heving & Hägglund, RA Bygg, Elektrotjänst AB, Hantverksjouren AB, Holtab, Grytec, Peab Marin, Sebab, Reservkraftbyggarna, Nordomatic, Swarco, Implenia.
Beställare: Stockholms Hamnar, hyresgäst: Hutchison Ports Stockholm, Stockholms Hamnar och arkitekt är Wohlins, Per Wohlin. Projektkostnad 3,8 miljarder, entreprenadform är Utförandeentreprenad.

Om Årets Bygge

Årets Bygge är samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda pris och sätter fokus på de fantastiska projekt som byggs i Sverige varje år. Totalt nomineras 18 projekt som färdigställts under 2020. Nytt för i år är att det inte blir en vinnare – utan hela sju stycken! Projekten är uppdelade i sex kategorier – Bostäder, Hotell och kontor, Infrastruktur, Industribyggnader, Samhällsfastigheter och Renovering – med en vinnare i varje kategori, samt en samlad totalvinnare. Likt tidigare år granskas alla projekt utifrån våra fem kriterier: arbetsmiljö, hållbarhet, tid/kvalitet/budget, teknik/innovation och samverkan.Vinnarna koras den 18 mars och streamas genom byggindustrin.se.

Årets Bygge arrangeras av Byggindustrin och Construction Summit som är byggbranschens nya mötesplats.

Här är alla projekt som tävlar i år
Läs mer om Construction Summit här

Årets Bygge-juryn består av Byggindustrins redaktion:

Anders Carlén, chefredaktör
Nomi Melin Lundgren, redaktör