Årets Leanbyggare, Moelven Byggmodul i Värmlandsbro, jublar över priset som delas ut Lean Forum Bygg och tidningen Byggindustrin under Årets Byggegalan på Cirkus i Stockholm på måndagskvällen.

Andra gången gilt för Årets Leanbyggare 2017

Moelven Byggmoduls resa mot ett lean-inspirerat arbetssätt började i fabriken i Värmlandsbro för tre år sedan. Satsningen föll så väl ut att fabriken nominerades till Årets Leanbyggare förra året – och denna gång gick nomineringen ända fram till en vinst.

Sedan förra året har fabriken i Värmlandsbro satsat ännu mer på sitt leanarbete. Bland annat har man introducerat robotar.

Lars Hartman, som har sin bakgrund i fordonsindustrin, kom till Moelven för ett par år sedan och har varit den drivande kraften bakom företagets leansatsning.

I ett första steg fokuserade Lars Hartman och hans kolleger på att förbättra logistiken och flödet i en av fabrikens två produktionslinor. Det handlade framförallt om att få en taktad lina – en modernare form av ”löpande band” – där varje yrkesgrupp har en egen arbetsstation med bestämda platser för verktyg och material.

– Det blev lite nytänk när vi anställde Lars med någon som kommer utifrån och knådar om lite olika saker, säger Krister Sundgren, platschef i fabriken i Värmlandsbro.

Att få utmärkelsen Årets Leanbyggare 2017 betyder mycket för Krister Sundgren och Lars Hartman.

– Det är kul att få en utmärkelse, men det förändrar inte vårt arbetssätt. Vi fortsätter med vår metodik. Vi har egentligen bara börjat vår resa. Men det kommer att uppskattas av styrelsen. De har satsat stort på detta, säger Lars Hartman.

Årets Leanbyggare är byggsektorns egen utmärkelse för förändringsarbete enligt lean. I år var tre företag nominerade till priset: Moelven Byggmoduls fabrik i Värmlandsbro, Arcona Lean Construction och NCC Sverige.

Årets Leanbyggare 2017 är utmärkelsens sjunde prisomgång. Förra året gick priset till Värmdö kommuns bygg- och miljöavdelning. De belönades för sitt strukturerade arbete med att effektivisera handläggningen av bygglov och därmed bidra till ett effektivt byggande. Tidigare vinnare är Lindbäcks Bygg, JM, Ytterbygg, Strängbetongs fabrik i Kungsör och Veidekke.

Årets Leanbyggare är ett samarbete mellan Lean Forum Bygg och tidningen Byggindustrin.

Juryns motivering:

”Genom industriella processer och fokusering på bättre arbetsmiljö har vinnaren skapat en effektiv och flödesinriktade produktion som förändrat husproduktionen till glädje för såväl medarbetare, ägare och inte minst dess kunder – en modern och effektiv produktion som många kan lära av.

Årets Jury består av:

Hans Reich, Chalmers